Noe 350 blir et morsomt leketøy både på regattabanen og for tur.
Italieneren Paolo Semerano er mannen bak Neo-båtene. Båtene er konstruert av Ceccarelli Yacht Design.
Neo 400 veier bare 4,6 tonn og har hele 2,4 tonn i kjølen. Det gir unike egenskaper.

Størst av de små

Neo 350 er utviklet for å vinne gruppe C under ORCi VM, men båten blir også en kul helgseiler.

Publisert Sist oppdatert

Neo 400 er en av 2014 mest spennende båter. En superlett 40-foter som seiler som en Class 40 på slør, og en Xp 44 på kryss i følge mannen bak båten, Paolo Semerano. Middelsearace viser at båten funker. Der ble båten nr. 3 over-all.

NOE 350 viser at regelendring i ORCi gjør at moderne regattabåter slett ikke trenger å være kjedlige.

Lett og stiv

Oppskriften på fartsegenskapene er å lage båten lett, men å ha nok vekt i kjølen. Neo 400 veier kun 4,6 tonn hvor hele 2,4 ligger i kjølen.

35-fots lange Neo 350 vil veie kun 3650 kg. Kjølen stikker 2,05 meter. Kjølvekten er ikke oppgitt, men om verftet følger samme filosofi så vil den utgjøre over halvparten av båtens totale vekt. Båten er vakuumstøpt med epoxy og glassfiber med en skumkjerne. Båtens skott er også sandwich med karbon. Riggen og roret er også laget av karbon.

Tre grupper

Det gjelder å komme bra ut i starten ved baneseilas, og ikke bli dekker på kryssen. Det gjelder derfor å ha en så stor båt som mulig i klassen. Neo 350 er laget for å være den største i den minste klassen i ORCi VM og EM. Nytt fra 2015 er at klassene ikke blir fordelt etter båtens måletall, men etter CDL-tall som sier noe om båtens kryssegenskaper. Meningen er at mindre lette båter med høyt måle tall ikke skal bli knust av store båter med lavt måletall ut fra start. Neo 350 får et CDL-tall på 9,69. Den er utviklet med å måle gunstig under IRC og ORCi, og vil få et ORCi tall på 590.

Ny innredning

Neo 350 får en annerledes innredningsløsning. Cockpiten er lengre enn på turbåter. Fribordet også mye lavere. Alt er trukket fremover. Salongen er foran masten, og de to akerlugarene er plassert midt i båten der båten er på sitt bredeste. Her er det også plass til en sjøkøye for racing.

Båten kan også leveres med vannballasttanker for shorthandseiling som vil gi 350 kg ekstra på ripa.

Noen data

Skroglengde: 10,76 m

Bredde: 3,60 m

Vekt: 3650 kg

Dybde: 2,05 m

Storseil 40 kvm

Forseil 37 kvm

Spinnaker 105 kvm

Asymmetrisk: 120 kvm

Prisen er estimert til 145 000 euro uten seil og elektronikk, eller ca 1,5 mill NOK med moms.