Turseiling i 40 knop

Gunboat G4 er snart ferdig. Første komfortable båt med foiler.

Publisert Sist oppdatert

Gunboat G4 viser hvor raskt teknologi fra America’s Cup båtene drypper nedover i systemene. Da de første bildene av den New Zealandske AC72 viste katamaranen med foiler trodde de fleste at dette var fotomanipulasjon. Nå er det etablert flere klasser med foiler, bla Flying Phantom og GC 32 og nå blir snart en 40-fots katamaran med køyer og bysse sjøsatt.

Bygges i Nederland

Gunboat er kjent for raske og avanserte katamaraner med komfort. Billige er de ikke. Da de første tegningene av Gunboat G4 ble vist var det med kurvet stikkjøler. Sverd som skulle gi le skrog et dynamisk løft, og som gjør at båten kan seiles hardere. Etter hvert kom den ville tanken med at båten kunne utstyres med foiler og fly som en America’s Cup-båt. Nå er foilene støpt, og båten snart klar til prøveseiling. Den skulle egentlig vært ferdig for Miami Boatshow i forrige uke. På planen står Antigua Sailing Week i mai. Det bør den rekke.

Båten blir bygget av Holland Composites i karbon og Nomex honycome-kjerne. Vekten blir kun 2,4 tonn.

Tryggere og enklere

Selv om båten får bysse og køyer, så er det ikke for hvem som helst. Du må vite hva du gjør. Foilene skal løfte skroget alt i 7 m/s vind, og båten skal være god for 40 knops hastighet.

GC32 katamaranene var ikke bygget for foiler, men etter at katamaranen fikk det, har den blitt tryggere og enklere å seile. Utfordringen er å falle av fra kryss. Når fartsvinden øker blir kreftene ekstreme. Uten foiler vil le skrog bli presset ned i sjøen med fare for kullseiling.

Foilene har utviklet seg mye siden Americ's Cup. L-formen gir et selvrettende løft. Jo høyere båten løfter seg, jo mindre flate er med å løfte skroget.

AC72 med foiler.
Foiler skal løfte båten ut av vannet og gi ekstreme hastigheter.