Litiumbatteriene fra Vitctron er av typen litium-jern-fosfat som skal være tryggere, men allikvel har batteriet en heftig advarselliste.
Super B har et batterie på størrelse med det du finner i en motorsykkel, men kraftig nok til å starte en dieselmotor.

Litium er etterspurt

Markedet for avanserte batterier i båt er i gang.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDET: Seatronic merker økt etterspørsel etter batterier med moderne teknologi.

Litiumbatterier har nå kommet ned i en pris som gjør teknologien attraktiv. Seatronic merker en økt etterspørsel og det har en sammenheng med økt bruk av elektriske biler. Båteiere vil ha samme teknologi i båten som i bilen.

Fremdeles dyrt

Seatronic selger litium-jern-fosfat (LiFePO4) batterier fra Victron. Ett batteri på 90 amp koster nesten 12000 kroner, og i tillegg kreves det en elektronisk boks til nesten 3000 kroner om du skal koble flere batterier i en bank.

Mange fordeler

Du kan ikke sammenligne kapasiteten på et litiumbatteri med ett blybatteri. Ett blybatteri tar lang tid å topplade, og bør ikke tømmes mer enn 50 prosent. Det gjør at du i praksis kun bruker 30-40 prosent av batteriets kapasitet. Et litiumbatteri kan du bruke 80 prosent. Litiumbatteri lades raskere, veier mindre, og vil sannsynligvis ha mye lengre levetid. Selvutladningen er også mindre.

Krever elektronikk

Sommeren 2009 testet vi LiFePO4. Testen gikk ikke som ventet. Batteriet var satt sammen av fire celler på 3,3 volt. Dette var uten elektronisk styring som brukes på dagens batterier. Testen endte med at den ene cellen sprakk under ladning.

LiFePo4-teknologien har ikke samme energitettehet som litiumbatteriene som brukes i PCer og mobiltelefoner, men er sikrere.