G4 har et storseil på 73 kvm og et flatt sløreseil på 55 kvm. Båten har også en selvslående fokk på kryss på 32 kvm.
G4 har L-foiler som automatisk stabiliserer båten. Jo mer løft, jo mindre flate på foilene er med å løfte båten.
Gunboat G4 veier kun 2,7 tonn.

Nå flyr den

Tenk deg en America’s Cup katamaran med køyer, bysse og dass. Det er Gunboat G4.

Publisert Sist oppdatert

Gunboat G4 viser at America’s Cup teknologi brer seg fort. Da de første bildene av Team New Zealand viste den 72 fots lange katamaranen fly på foiler trodde alle det var fotomanipulasjon. Nå kan du kjøpe en slik båt, og ta med familien på overnattingstur. Gunboat G4 er bygget i Nederland og sjøsatt nå i Påsken i Karibia. Båten var konstruert først med buede foiler som kun skulle redusere den dynamiske vekten. Etter hvert kom ideen med L-foiler som gir en dynamisk vekt på null.

Nær 30 knop

– En episk dag for Gunboat G4. Den oransje raketten taklet 9-10 m/s vind ved St Maarten enkelt. Den var rask og stødig å foile, melder Ben Hall til Sailing Anarchy. Hall har bygget masten, og er båtens testpilot. Båten hadde en topphastighet på 29,7 knop.

Flate seil

Katamaranen genererer egen fartsvind som gjør at vindvinklen alltid er skarp. Båten bruker derfor ett flatt sløreseil også i medvind. Under testseilingen var hastigheten over 25 knop med en vindvinkel på 160 grader. Det gir en effektiv vindvinkel (AWA) på 47 grader, mens den effektive vinden (AWS) kun er på 5 m/s. Hastigheten med vinden (VMG) er på hele 23,5 knop. Båten hadde en toppfart på 15,4 knop på kryss.

Cruiser/racer

Gunboat mener at deres nyskapning på 40 fot er en cruiser/racer. Ja, den har køyer, bysse og dass, men den krever nok noen særdeles dyktige seilere. Men det er vi jo.

Gunboat G4 under testseiling i Karibia.