KOMFORT; Boarealene har fått all den komforten man kan ønske seg.
«VITALIA II»: Det er arealet aktenfor midten som i det vesentligste er blitt ombygd.
REKORDBÅT: «Orange 2»har fortsatt den 3. beste seiltiden rundt jorden noensinne.

Rekordbåt blir turseiler

17. april sjøsettes den 120 fot lange rekordkatamaranen «Orange 2» – som turbåt. Verdens raskeste.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Slik ser «Orange 2» ut når den blir sjøsatt 17. april – som «Vitalia II».

«Orange 2» med den kjente, franske seileren Bruno Peyron som skipper, satte en rekke rekorder. I 2006 seilte han over Atlanteren med en gjennomsnittshastighet på 28,54 knop. Året før hadde han erobret Jules Verne-trofeet etter å ha seilt jorden rundt på 50 døgn, 16 timer, 20 minutter og 4 sekunder. Kun to båter i verden har seilt raskere rundt jorden.

«Orange 2» har også innehatt den ultimate 24 timers-rekorden.

Omfattende arbeid

17. april skal båten sjøsettes på ny, men ikke som en potensiell rekordbåt, men som turbåt og med nytt navn; «Vitalia II».Ombygningen har skjedd ved det franske verftet Multiplast, og forvandlingen har kostet over 30 000 arbeidstimer.

Verftet skriver at det har vært en vanskelig oppgave å bygge om båten til turbåt, ikke minst fordi det har vært en ledetråd å ikke forringe båtens DNA i altfor stor grad. En nøkkelfaktor i så måte har vært å ikke stappe båten full av unødvendig vekt som ville ha tatt knekken på båtens fartspotensiale. Like fullt; båten har fått full cruising-innredning og all dertilhørende komfort.

Verdens raskeste turseilbåt

– Målet har vært å skape en eksepsjonell båt; verdens raskeste turbåt, sier Jack Michael, som var en av designerne bak den originale båten sammen med Gilles Ollier og Franck Martin.

Båtens lengde er fortsatt 120 fot og den er fortsatt 55 fot bred. Vekten er nå 50 tonn, som rekordbåt veide den 30 tonn. Seilarealet er også redusert noe; fra 800 kvm til 700 kvm på kryss, og fra 11 000 kvm på unnavind tidligere til 1000 kvm nå.

Innenfor marginene

For å kunne seile sikkert med båtens opprinnelige rettende moment, er all stående rigg blitt utstyrt med belastningsmålere. Ved hjelp av disse målerne vil mannskapet som seiler båten, hele tiden kunne holde seg innenfor sikkerhetsmarginene når båten seiler for fullt.

«Vitalia II» vil fortsatt være en båt man ikke slipper i hendene på ukyndige.

Håpet er at fartspotensialet ikke skal være altfor forringet etter ombygningen.

Mannen som har fått båten ombygd, heter François Bich.