Milslukeren

Endelig en langturbåt i aluminium som seiler riktig bra. Vi var med Adventure 55 fra Orust til Oslo i grisevær og sol.

Publisert Sist oppdatert

Den perfekte seilbåten finnes ikke, og det er like mange oppfatninger om hvordan en seilbåt skal være, som det finnes seilere i verden. Langturseilere har en hel klar oppfatning om hvordan en skikkelig seilbåt skal være. Det hadde også Bo Gummesson. Hans ideer har blitt Adventure 55 som vi nå har seilt 150 nautiske mil. Første etappe gikk fra Heneån på Orust til Koster. Andre etappe går til Oslo.

Milsluker

Det finnes mange gjennomtenkte aluminiumsbåter på markedet, men få seiler riktig bra. Seilegenskapene har lider på grunn av grunnseilingsdybde. Med lett svingkjøl og ballast i bunnen av skroget, blir båten tung.

Adventure 55 kan også gå inn på grunnen. Men i stede for en lett svinkjøl, så har den en tung T-kjøl som stikker hele 3,05 i nedsenket avstand. Med kjølen oppe er seilingsdybden bare 1,40. Med blyet dypt nede og et skrog med stor stabilitet, så tåler båten bra med duk på slør.

Stort sett mestepart av tiden, så viser loggen 10 knop. Når vinden frisknet over 10 m/s tok vi et rev i storseilet. Farten var fortsatt 10 knop.

Til Tjuvholmen

Adventure 55 ble vist frem under Öppna Varv i høst, men var ikke helt ferdig. Turen til Tjuvholmen var båtens først skikkelige seilas. Bortsett fra Raymarine-instrumentene, så fungerte det meste perfekt. Båten blir et trekkplaster under Tjuvholmen Vannfestival som starter på fredag.

– Jeg er meget godt fornøyd med båten. Den går over en knop raskere enn hva jeg hadde ventet. Båten har mye utstyr, og har blitt tung, men den seiler bra allikevel, forteller Gummesson.

Båten er en fantastisk cockpit. Det fikk vi glede av under testen. Tirsdag var det mye regn.
Vi seilte stort sett mellom 9 og 10 knop.
Adventure 55 har en moderne rigg og stumme seil. Code O og gennaker ble liggende i bingen.
Adventure 55 holdt høy fart. Orust - Koster på 7 timer, og Koster Oslo på 8 timer.