Speed og performance

Baltics nyhet er ikke for hvermansen.

Publisert Sist oppdatert

Finske Baltic Yachts er stadig blant Europas ledende innen hurtige og avanserte havseilere. Bak deres siste nyhet, en 116-foter,  har konstruktørene Judel/Vrolijk og Nauta Design hatt et nært samarbeide med Baltic.

Ønsket fra eieren var en moderne båt som kombinerte fart og egenskaper med komfort og stil, en båt som ville by på trivelige opphold i havn så vel som spennende seiling under lange distanser på havet.  Baltics tradisjon med å kombinere det tradisjonelle  og det ypperste nye innen moderne teknologi, preger også denne nyskapningen. 

Dekkshus

Båten, som har fått navnet «Doryan», har et lavt dekkshus med vinduer som gir 360 graders sikt for rormannen fra salongen. I cockpiten er det en bimini-topp i karbonfiber som gir mannskapet beskyttelse både for sterk sol, regn og sjøsprøyt. 116-foteren har ellers mye av interiøret og over dekk laget i high-tech komposittmaterialer. Dette bidrar i stor grad til lavere skrogvekt, styrke og stivhet, samtidig som vekten er konsentrert.

Interiøret er designet og bygd for å gi mannskapet et komfortabelt, praktisk og brukervennlig opphold om bord. Lugarene er store og elegante med en varm og trivelig atmosfære. Innredningen og møblene er også bygd lette. 

Eierlugaren er plassert forut og har både eget bad og rikelig med plass til alt man trenger for langturer overalt på kloden. To gjestelugarer er det også blitt plass til forut.

Lenger akter og oppe ligger dekksalongen som har et spisebord med plass til åtte til ti gjester og et mindre bord på styrbord side.  Aktenom salongen finner man ytterligere to gjestelugarer og tre mannskapslugarer, mannskapsmesse, bysse og navigasjonsplassen.

 

Mye stuerom

Det er satt av mye plass til stuerom, hvilket sammen med store drivstoff- og vanntanker gjør «Doryan» egnet til lange havseilaser. Verftet har lagt stor vekt på god isolasjon mot støy og vibrasjon fra motorrommet. 

Båten har en stor «garasje» i akterenden for jolle, seilbrett og annet og i baugen er det plass til det store ankeret. Cockpiten er delt i tre, slik at det er godt plass både for dem som styrer og navigerer båten og for gjestene som kan slappe av uten å være i veien. 

All seiltrim og bruk av vinsjer foregår med trykk-knapper som fjernstyrer de elektriske og hydrauliske vinsjene. To seilkyndige personer kan derfor seile båten under alle forhold. Forseilene på to faste stag rulles inn med fjernkontroll fra cockpiten.  Det samme gjelder storseilet som rulles opp i bommen.  Også kjølen, som stikker 5,5 meter under regattaseilas, løftes hydraulisk opp to meter, slik at båten i havn bare stikker 3,5 meter.

Noen data

L.o.a.  35,50 m

Lv.l. 32,60 m

Bredde 8,25 m

Dypg. 3,5/5,5m

Deplasement 94,35 tonn

Ballast 32 tonn

Seilmål:

IM 44,80 m

J 12,30 m

P 44,60 m

E 15,05 m