IMOCA 60 Banque Populaire har to sikkjøler som både gir stabilitet og hindrer avdrift. Konstruksjonen blir satt på prøve under Fastnet Race i august.
Infiniti 53 har vippekjøl, stikkjøl mot avdrift, og finner ut på siden for å øke stabiliteten.

Foiler fra Farr

Infiniti 53 er en ny regattabåt fra Farr med stabiliserende vinger. Båten blir ekstremt rask på slør.

Publisert Sist oppdatert

Infiniti 53 er konstruert for å seile bra både nær kysten og på havet. Den 53-fots lange båten har også en vippekjøl i tillegg til det stabilisiserende vingesystemet DSS. DSS er blitt testet ut på ulike båter, og 100-fots lange Wild Oats som vant Sydney Hobart Race har også tilsvarende stabiliseringsfinner. Infiniti 53 er den første båten fra Farr med DSS.

Mer fart, mer stabilitet

Finnene skal redusere krengningen med 15-20 prosent. Disse gir også båten et løft, men samtidig gir økt motstand. Jo høyere båtfarten er, jo mer løft vil foilen gi. I lett vind hvor stabiliteten ikke er viktig kan finnen trekkes inn for mindre motstand.

Finne mot avdrift

Med vippekjøl opp til lo krever en seilbåt en stikkjøl som hindrer avdrift. Infiniti 53 har en slik stikkjøl i senter av båten. Dette kan virke litt gammeldags. En slik finne var vanlig når båtene stertet med vippekjøl, I dag brukes det to stikkjøler, gjerne med asymmetrisk profil som bidrar til økt løft. Siste generasjon IMOC 60 som vil seile Fastnet Race om noen uker har en annen løsning. Disse båtene kombinerer stikkjølene mot avdrift med finner som gir økt stabilitet. Båtene har foiler som har fått kallenavnet Dalis bart. To finner gjør samme jobben som tre på Infiniti 53.

Hva blir måletallet?

IRC og ORCi sliter med å fremstille et rettferdig måletall for lette moderne båter. Infiniti 53 med sine foiler vil nok sette målesystemene på prøve.

Noen data

LOA 16,15m

Bredde 4,40 m

Vekt 7450 kg

Ballast 3390 kg

Dybde 3,65 m