Hva er hemmeligheten?

Nye Hugo Boss er klar for sjøsetting. Denne IMOCA 60 båten har radikale løsninger.

Publisert Sist oppdatert

Verdier / VPLP er utviklet seks nye IMOCA60 for Vendee Globe som starter om ett år. Utviklingen minner om Volvo Ocean Race i 1997 hvor Bruce Farr var nesten alene om å tegne båtene, men holdt hvert prosjekt hemmelig. Knut Frostad og Innovation Kværner hadde mindre penger til forskning og utvikling og fikk en båt med L-kjøl, mens de raskeste båtene hadde T-kjøl.

6 nye, 3 former

Verdier / VPLP er like enerådende i IMOCA 60 og trimaran-miljøet som Farr var på 90-tallet. Men selv om de store stjernene vekger samme konstruktør, så vil de gjerne ha en båt som går litt raskere. Alle de nye båtene har fått mer volum i baugen, og knekkspanten er trukket lengre ned for økt stabilitet.

«Safran» og «Banque Populaire» som alt seiler, samt « Vento de Sardegna» har alle samme skrog. «Edmond de Rothschild» og «StMichel-Virbac» ble konstruert seks måneder senere. Disse to skal ha bedre allroundegenskaper enn de tre første som er mer spisset motslør. Hugo Boss er blitt bygget av Green Marine i Southampton og blir den mest radikal av de seks båtene.

Nye ideer

Alle de nye båtene har foiler som gir løft, og hindrer avdrift. Finnene blir kalt «Dalis bart» på grunn av formen, sett rett forfra. «Hugo Boss» får en helt annen type foiler.. Hvordan er det ingen utenom prosjektet som vet. Det er Alex Thomson og hans lag som har utviklet dette selv. Bilde av båten viser et rektangulært hull i skrogsiden som antageligvis er for de nye foilene. I så fall er foilene plassert lengre akter enn de andre nye båtene.

Hugo Boss får også en spesiell utforming av forskipet. Det er kantet innover, som gjør båten smalere på dekk foran masten.

Det kan ta tid før vi virkelig får se foilene på «Hugo Boss». De første seilbildene vil nok vise båten uten.

Filmen viser «Edmond de Rothschild»  seile med foiler i 15 m/s vind.

NY: Alex Thomson beundrer sin nye båt. Sjekk knekken i skrogsiden. Nå går kanskje båten tapt