Hanse 315 er en bra båt bortsett fra elektronikken, og han som monterte blokka til 106 prosent fokka som er ekstrautstyr.
Farr 280 slet med kjølen, og stoppet prøveseilingen.
Django kom rett fra verftet og hadde bare seilt til La Rochelle. Bortsett fra en blokk som røk og dårlig finish under dekk, så fungerte båten bra.
Adventure 55 hadde det meste på stell. Båten har også siden mail seilt over 2000 nautiske mil.
Dazcat 1495 under test har seilt Fastnet Race og hadde alt på stell.
Polske Maxus 26 klarte seg bra, men hadde også feil på rorlageret. Heller ikke porofilen på rorbladet holder mål.
RM 1070 hadde slark i rorlageret. Dårlig profil skapte også ulyd.
Skjøtepunket for fokka var montert med treskruer på Hanse og ble dratt rett opp av dekk på babord side.
Bali meldte fra dagen før testingen av katamaranen ikke var ferdig.
Corsair Pulse 600 ga seilglede til tusen, helt til rorfestet brakk.

Feil på feil under test

Juryen i Årets Båt i Europa tester det som skal være markedets beste, men det har blitt mange skuffelser.

Publisert Sist oppdatert

Årets Båt i Europa er markedets mest anerkjente pris, og en unik mulighet for verftene å vise frem sine produkter. For oss 11 journalister er det også en unik måte å få testet båtene på våre premisser, ikke i hendene på verftene som det ofte kan bli.

Det er vi som velger båter, vi som velger sted og tid. Å seile båtene over tre dager gir også en mulighet for å teste i ulike forhold. Med 11 kritiske røster får vi et grundig blide av båtene vi tester.

For nye

Det er Årets Båter for 2016 vi seiler, så det er nye båter som blir vurdert. Mange ganger for nye. Bali 4.3 er en katamaran som alt seiler, men båten vi skulle ha til test ble ikke ferdig. Den står på land på verftet ikke langt fra La Rochelle.

Django 9.80 rakk det akkurat. Første prøveseiling var fra verftet syd mot La Rochelle for noen få dager siden. Båten kan vurderes som en prototype uten justeringer.

Mange feil

Den mest alvorlige feilen kom på Corsair Pulse 600. Det er en ny trimaran designet i Frankrike, men bygget i Vietnam. Båten er fantastisk og seile, og fikk frem de bredeste smilene, men det endrer seg raskt da rorfestet brakk. Uten ror fortsatte båten rett frem i 15 knop, mens tre menn forsøkte å få ned seilene. Det gikk bra takket være god sjømannskap. Farr280 er også en sprek og morsom båt, men stoppet seilingen etter slark i kjølen som kan skyldes en transportskade. RM Yachts har stor suksess med sin nye 1070. En fantastisk båt, hadde det ikke vært for at det var slark i rorakslingen på den ene roret, og at rorprofilen ikke var riktig, noe som ga en ulyd og vibrasjon. Maxus fra Polen var bedre enn fryktet, men også denne hadde feil på roret.

Feil på utstyr

Hanse hadde utstyrt sin nye 315-modelle med Elvstrøm membranseil. Båten har en skrogform som kan minne om Dehler 38, og med gode seil, så er også egenskapene tettere mot Dehler enn hva jeg har erfart med Hanse de siste årene. Båten hadde en 106 prosent fokk, noe som ikke er standard. I stedet for genuaskinne på hytta var båten utstyrt med en justerbar ring. Denne var festet med treskruer i dekk, og ble røsket løs under første prøveseilas. Heldigvis var det også en selvslående fokk om bord.

Vindmåleren sluttet også å virke på Hanse. Vi har alltid erfart problemer med elektronikken. Det har ikke blitt bedre med tiden, heller verre.

Django 9.80 røk en blokk på bomvangen.

Til Middelhavet

Om to uker fortsetter testingen i Italia. Der blir det flere store og kostbare båter. Erfaringen sier at det er oftere feil på båter i høy prisklasse. Her er det gjerne brukt spesialløsninger som ikke holder mål. Når verftene ikke klarer å levere feilfrie produkter til test. Hvordan klarer de da å holde kvaliteten oppe for båter til kunder. Det kan være dyrt å bygge billig, eller å slippe uprøvde løsninger på markedet for tidlig.