Tøft for utstillingene også
Grand Pavois i La Rochelle en av høstens store utstillinger, men merker presset fra Cannes og Southampton.
La Rochelle, Frankrike
Det er tett med utstillinger om høsten som starter med Öppna Varv på Ellös i slutten av august. Messen i Cannes er blitt den store vinneren. Den tiltrekker seg alle, og er blitt som Dusseldorf, bare på vannet. Akkurat nå holdes båtmessen i Southampton og i morgen åpner messen i La Rochelle, og disse har fått et mer lokalt preg, men kanskje mer sjarmerende. Messen i Cannes er overlesset med båter over 50 fot, mens det er båter tilpasset det engelske markedet i Southampton, og typisk fransk vestkyst i La Rochelle.
Flytter dato
Det er 750 båter hvor 300 på vannet i La Rochelle, men noen av disse er kulturskatter, ikke kommersielle aktører. Mange syns det er like spennende å se kjente klassikere som nye i glassfiber, men innslaget vitner om noen usolgte plasser.
I går ble det kjent at messen i La Rochelle flyttes to uker senere til neste år, for å få mindre konkurranse.
Stort marked
Messen i La Rochelle forventer 100 000 besøkende i løpet av de seks dagene det arrangeres. Det er langt ut tre kilometer med brygger og det er satt opp 100 000 kvadratmeter med messetelt.
Franskmennene på vestkysten sliter med høyt tidevann, og ønsker båter med kjøler som kan trekkes opp. Nå har også engelskmennene oppdaget den franske stilen, noe som gjør at mindre verft som RM Yachts og Pogo stiller ut båter begge steder, samtidig. Begge verftene melder om økt eksport hvor England er blitt en viktig del.
Dårlig vær
Høsten har også kommet til La Rochelle. Bladene starter å skifte farge, og lavtrykkende står i kø. Palmer og bannere er veltet, og på åpningsdagen skal det bli enda verre. Messen i La Rochelle en av høstens mest interessante, og La Rochelle har en hyggelig gammel by. Det er litt tungvint å reise dit, men fly til Paris og lyntog til La Rochelle er en grei løsning.
HISTORIE: Bernard Moitessier deltok i verdens første solo jorda rundt race med Joshua. Han valgte ikke å gå i mål og ville ha vunnet, men seilte videre til Tahiti. Den franske seileren mente at hele opplegget var for kommersielt, og stod dermed også over prispengene.