MATPAUSE: Salongen er ikke helt ferdig, men er likevel i bruk ved mannskapets spisepauser om bord. (Foto: Sailing the farm)
ALUMINIUM: Aluminiumjobben var unnagjort tidlig i september i år. Nå gjenstår maling og en del trearbeide over dekk. Dasha Kostenko er en av dem som har vært med på byggingen, og som nå skal få belønningen og være med på jomfruturen til Kina. ...

Kollektiv drømme-skute

Om få dager sjøsettes en helt spesiell, amatørbygd Colin Archer-skøyte i Oslo.Om fÃ¥ dager sjøsettes en helt spesiell, amatørbygd ColinArcher-skøyte i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Seilene klare på gresset utenfor byggeskuret. (Foto: Sailing the farm).

Det er en replika etter Archers tegninger fra Norsk Maritimt Museum av «Lodsbaat No 109» bygd i Larvik i 1906.

Mannen bak dette prosjektet er Jonny Birkelund og historien startet som en drøm for mange år siden. Birkelund var en av de norske IT-pionerene som tok med sine ideer og produksjonsplaner til Kina. I 2009 vendte han hjem til Norge. Da ville han realisere båtdrømmene sine.

Drømmebåten skulle bli en Colin Archer-skøyte, og den ville han bygge selv, sammen med andre eventyrlystne havseilere. Planen var å lage et kollektiv der de kunne bygge båt og dele både arbeid og fritid. Til det trengte han et stort hus hvor alle kunne bo og hvor det var plass til å bygge den store losskøyta.

Kjøpte bondegård

Birkelund fant et gårdsbruk på Toten.  Med gården fulgte mye jord slik at deltagerne i kollektivet kunne holde seg med selvdyrkede poteter og grønnsaker. Høner og en bifarm ble det også. Deltagerne i prosjektet fikk ingen lønn, men gratis bopel og forpleining og, selvsagt: en sikker plass om bord under jomfruturen, som skal gå langt sydover og så til Kina.

Ingen av de i alt 300 personene som har vært med i kollektivet og under skapelsen av skøyta er profesjonelle båtbyggere. Hele skuta er «selfmade», ikke bare skrog og dekk, men også alle detaljer. Alt i aluminium; dreiet, sveiset og slipt til lokalt. 

Selvgjort og velgjort

Rundt regnet 15 000 arbeidstimer er nedlagt i båten, ifølge Birkelund. 6 tonn aluminium av beste kvalitet er gått med. Seilene er skåret og sydd lokalt, det samme er alle nasjonsflaggene som de regner med å få bruk for i land de skal besøke. Ja, flaggene er dessuten håndkolorert av et par av jentene blant mannskapet.

Felleseie

En egen forening, «Sailing the Farm», er stiftet. Her er alle som har vært med på byggingen medlemmer og medeiere i fartøyet. Foreningen står som eier av båten og har eget styre. Målet er å utdanne mannskap og skippere til å drive skuta.

«Sailing the Farm» er også blitt båtens navn, og dåpen vil trolig finne sted under sjøsettingen i Oslo om kort tid. Da vil også seilingsruten bli kjent.