ENKLERE: Selvslåer er inn også i Middelhavet. Her på Solaris 50
LETT: Det var lette vinder under testseilingen i Italia
VM: Italia 9.98 vant ORCi VM i sommer. Båten har en delikat balanse mellom tur og racing.
NY: Ice 52 ble seilt for første gang under prøveseilingen. Karbon/epoxy-båten har en skrogform som minner om TP 52
LETT: CometCat 37 tilbyr samme plass som en 40-foter. Størrelsen er nå unik på markedet. Båten har en vekt/seilareal forhold som også er unikt.
FLYR: Quant 23 tilbyr foiling til folket. Båten er rask under alle forhold, og løfter seg alt i 8 knops vind.
DANSK: Dragonfly har ikke negativ baug på hovedskroget for at båten enklere skal settes på henger.
MODERNE: Grand Soleil har full produksjon for å levere etterspørselen fra markedet.
LYS: Vinduer heter egentlig ventiler på sjøspråket. Ventiler kan skalkes og beskyttes mot dårlig vær. De moderne båtene har vinduer. Når starter problemene å dukke opp?
I 100: Vi seilte byggenummer 100 av Far East 28R. I løpet av ett år er det produsert over 120 båter.
KLASSISK: Oyster har et vakkert skrog. Med mastheadrigg og genua skiller båten seg ut fra mengden.
RIGG: Jeanneau har rullemast som standard. Testbåten var oppgradert.
BADING: Jeanneau 54 har en egen terrasse akter (om det ordet kan brukes på sjøen). Med et knappetykk senkes plattformen, og badeputer kan strekkes ut.
LUGAR: Tiden for mørke og trange akterlugarer er forbi, i hvert fall i store båter. Jeanneau 54 har skapt en ny standard.
RASK: Corsair Pulse 600 er liten og rask.
UNG: Bente 24 er en båt full av nye ideer. Skroglinjer og design følger trenden.
BESKYTTET: Bente 24 har en fast sprayhood og en stor åpning ned i båten. Også mindre båter trenger nytekning.
STIL: Solaris har høyt fribord og et lavt overbygg. Dekket er meget rent.
RENT: Vinsjene blir færre og samles bak. Solaris 50 har også en god arbeidsplass rundt vinsjene.
LYST: Hvitbeiset eik er inn, i hvert fall sør for alpene. Solaris 50 har en ren stil også under dekk.
SEIL: Et flatt sløreseil på rull er en god lettvindsløsning, men enda viktigere er en gennaker. Her på Dufour 460.
JET: Dufour tilbyr vannjet i stedet for baugpropell. Det fungerte i hvert fall i vindstilla.

Årets båt viser trendene

23 av de mest spennende seilbåtnyhetene er blitt prøveseilt. Båtene blir mer like, men de representerer rikelig med nytenkning.

Publisert Sist oppdatert

Det er med seilbåter som med bil, designerne kikker på hverandres kreasjoner, og de tar etter det markedet ønsker. Vi har alle en oppfatning av hvordan den perfekte båten skal være, men dessverre blir valgmulighetene mindre med stadig likere båter. 

Fransk og italiensk

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER