Båten min: Mera – Swan 48

HAVSEILER: MERA seiler med tyngde og verdighet; det er en ekte Swan.
COCKPIT: Swan 48 har en stor, men likevel sjøverdig og lettarbeidet cockpit – også for shorthanded-seiling.
KLASSISKE LINJER: En klassisk Swan gjenkjennes på de elegante linjene.
OMSORG FOR DETALJENE: Robin har håndsydd vakre, funksjonelle og klassiske seilbeskyttere i lær til blokkene.
GOD SIKT: Med tilnærmet flushdekket er sikten fremover upåklagelig.
ENMANNSBYSSE: Den kompakte byssa tar vare på kokken i sjøen.
LETT TILGANG: Den store motoren frilegges enkelt for å kunne gi god adgang til alle servicepunkter.
KOMPLEKST: VVS-sentralen står ikke tilbake for den du har hjemme.
LUN ATMOSFÆRE: Salongen er både elegant og sjøvennlig med gode sjøkøyer.
KLASSISKE: De staselige og klassiske Sailor-instrumentene er nå mest til «pynt».
EKSTRA SALONG: Akterlugaren fungerer som en ekstra salong, med en-suite baderom.
NAVIGATORIUM: Den gode navigasjonsplassen har bra med plass til intrumenter. Våttøyskapet bak er lite.

Livsstil i gammel svane

MERA er en uvanlig båt som blir seilt av helt vanlige mennesker. De elsker båten sin. Å pleie og seile den er blitt en livsstil.

Publisert Sist oppdatert

Jeg har etter hvert truffet mange med et kjærlig forhold til båten sin, men få med en så nærmest forbeholdsløs kjærlighet som Espen og Robin Øverland. Men sånn må det kanskje være om du skal holde deg med en stor klassisk Swan. Med mindre du er en riking som kan sette bort alt arbeidet. Og det er det jo mange Swan-eiere som er. Og gjør. Storbåteiere i det hele tatt, erfarte Espen og Robin da de i nesten fire år søkte nært og fjernt etter drømmebåten blant de større båtene. Ofte måtte de insistere på å få treffe eierne. I denne båtklassen er det som regel meglerne som tar seg av salget, og de er mest opptatt av å vise deg de fancy instrumentene og de fine putene. De synes lite om erfarne båtfolk som mener det er viktigere å løfte på dørkplatene og bruke nesa. Et møte med eieren kan si mye om hvordan båten er holdt.

Eieren av den tredve år gamle Swan 48 de til slutt fant i Nederland, hadde opplagt lite greie på båt, men han hadde penger, og kanskje noen drømmer. I alle fall fikk han båten utstyrt med en god del nyttig turutstyr – som autopilot, varme, generator og ny motor og en del unyttig utstyr som elektrisk komfyr og mikrobølgeovn, som krevde at man startet generatoren hver gang man ville ha seg en kopp kaffe.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER