Guide til elektronisk sikkerhetsutstyr – Del 1

Hjelpen er visstnok nær...
EPIRB-REDNING: ­En aktivert Epirb førte til at et skip ble dirigert til havaristen. Skipet sørget for le i ekstreme bølger, og mannskapet kunne heises trygt om bord. Bildet er tatt fra skipets reling. Det innfelte utstyr er Epirb klasse 2 som ...
EPIRB KLASSE 1: Dette er en EPIRB klasse 1 som skal aktiveres manuelt.
OVERVÅKNING og REDNING: Når en Epirb aktiveres, sender den ut nødsignal i minimum 48 timer. Signalet er et digitalt radiosignal på 406 Mhz, en internasjonal nødfrekvens. Det inneholder informasjon om fartøyets identitet og posisjon ? og at det ...
Kannad Marine
PERSONLIG: En personlig nødpeilesender kan være redningen dersom du skulle falle over bord. Det letter muligheten for andre å finne deg igjen.

Hjelpen er visstnok nær...

Hva skjer dersom du trykker på den røde knappen? Vi gir deg en forklaring på de mystiske bokstavkombinasjonene som har med sikkerhet å gjøre.

Publisert Sist oppdatert

Kryptiske forkortelser har alltid flagret omkring i seilmiljøet, og nå kanskje mer enn noensinne. De dukker opp på nettet, i båtblader og i samtaler i havnen. Ingen har lyst til å fremstå som uvitende, så ofte blir det nikket og smilt for å dekke over en stor sky av forvirring.

Mange seilere går dessuten rundt med en fornemmelse av at de kanskje burde anskaffet seg noen av alle disse nye tingene. Men usikkerheten om hva det egentlig er, hvordan det brukes og hva som skjer ersom herligheten skal aktiveres, avholder mange fra å ta skrittet fullt ut.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER