Om bord i: FAREAST 26

FAREAST 26: Vi opplevde den kinesiske båten som et godt og rimelig alternativ for ferske seilere.
Under dekk: Fareast 26 er enkel og spartansk under dekk, men likevel har du de fasilitetene du strengt tatt trenger.
HYLLER: I lugaren forut er det montert sydde lommer på skrogsiden. Ikke plass til mye, men det er ikke så mye man trenger å ha med seg.
TOALETT: Toalettrommet er akkurat stort nok. Foldedørene skal byttes ut i kommende modeller.
EKSTRA: Ordentlig bysse er det ikke om bord, men importøren har satt inn dette gassblusset i leiderskuffen.
ENKELT: Noen få knapper og et stereo­anlegg tilhører elektronikken om bord.
HI TEC: Materialene under dekk er av high tech-typen. Dørkplater og bord er i støpte epoksymaterialer.
STOR: Cockpiten er stor og er tenkt for åtte personer.

Er fremtiden kinesisk?

Det kinesiske Fareast-­verftet bygger mer enn Optimistjoller. Med europeisk hjelp kan det bli vellykket.

Publisert Sist oppdatert

Det kinesiske Fareast-verftet overrasket mildt sagt med Fareast 31R, en regattabåt med en like mildt sagt utstrakt bruk av karbonfiber i konstruksjonen. SEILmagasinet tok turen til Sverige for å besøke den skandinaviske importøren, Nordic Yachts, representert ved Mats Runström. Vi skulle ikke seile regattabåten 31R, men den tilsynelatende mer sedate Fareast 26.

Fareast 26 ble kåret til «Årets segelbåt» for beste nykomling i Sverige i 2014. Dét, og det at den er bygd i Kina, gjør at vi er spente på å se resulatet.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER