Søk i arkivet

NETTBRETT: For noen tusenlapper får du dybdedata rett inn i kartet. Internet of things har også kommet i båter.
NETTBRETT: For noen tusenlapper får du dybdedata rett inn i kartet. Internet of things har også kommet i båter. Foto:
DYBDE: Vexilar Sonar Phone kan kobles til mobil eller nettbrett. Det finnes også egen app med bare dybdeinfo.
DYBDE: Vexilar Sonar Phone kan kobles til mobil eller nettbrett. Det finnes også egen app med bare dybdeinfo. Foto:
SVINGER: Vexilar Sonar Phone består av en svinger som settes på hekken og en boks som sender Wi-Fi signaler. Boksen kobles til 12 volt, men det vinnes også utstyr med innebygget batteri.
SVINGER: Vexilar Sonar Phone består av en svinger som settes på hekken og en boks som sender Wi-Fi signaler. Boksen kobles til 12 volt, men det vinnes også utstyr med innebygget batteri. Foto:
ENKEL: Vexilar T-Pro består av en dupp med måler, batteri og Wi-Fi sender.
ENKEL: Vexilar T-Pro består av en dupp med måler, batteri og Wi-Fi sender.
DIREKTE: Med Sonar Charts Live blir kartet oppdatert under veis med data fra dybdemåleren.
DIREKTE: Med Sonar Charts Live blir kartet oppdatert under veis med data fra dybdemåleren.

Ny teknologiBrukerne kartlegger grunner

Navionics holdt en internasjonal pressekonferanse og trakk frem samarbeidet med det norske kartverket som et eksempel på hvordan leden kan gjøres tryggere.

SJEF: Giuseppe Carnevali er grunnleggeren av Navionics.
SJEF: Giuseppe Carnevali er grunnleggeren av Navionics.

Kartprodusenten Navionics er på hygget med to nye teknologier. Sonar Charts Live som tegner opp bunnforholdet mens båten er i fart, basert på data fra ekkoloddet, og autorouting som hjelper deg å finne riktig kurs.

Navionics grunnlegger Giuseppe Carnevali har klare tanker om fremtiden, og sammenligner kart og navigasjon med dagens mediebilde. Papirkart er som en avis. Plotter som en nyhetsside på nett, men nå er det interaksjon med brukerne som gjelder. Navigasjon blir som sosiale medier, hvor brukerne er med å på å oppdatere kartene, og bruker Norge som eksempel.

Internett of tings og big data

WIFI: Med SonarPhone får du ekkolodd på nettbrettet. Dataene sendes videre til Navionics.
WIFI: Med SonarPhone får du ekkolodd på nettbrettet. Dataene sendes videre til Navionics.

Elektronikken utvikles. Nå er ikke bare vi som forbrukere på internett, dingsene vi bruker er også det. Dybdemåleren på båten kan sende Wi-Fi signaler rett til kartplotteren som synker dette ut til verden. Selv har jeg brukt Sonar Charts Live i sommer sammen med en Vexilar dybdemåler. Straks jeg var hjemme og på trådløst nett fikk jeg en e-post fra Navionics som takker for bidrag av dybdedata. Mine data fra ekkoloddet var blitt lastet opp i kartprodusentens database, for å gjøre denne enda bedre.

Big data er et populært begrep om dagen. Det går ut på at store mengder data gir en presis fremstilling, selv av det meste av datagrunnlaget inneholder feil.

Den samme filosofien bruker Anemomind som er en boks som automatisk kalibrere båtens vindinstrumenter.

 

Algoritmer gir bedre vinddata

LES: America’s Cup utvikler og Google ansatt har utviklet en boks for seriøse regattaseilere.

 

Tjörn runt

STEINER: Brukere har dykket ned og beskrevet steinene i Djävulshålet i detalj. Informasjonen blir delt på det digitale kartet.
STEINER: Brukere har dykket ned og beskrevet steinene i Djävulshålet i detalj. Informasjonen blir delt på det digitale kartet.

Under videokonferansen for pressen rundt om i verden fortalte Giuseppe Carnevali at det finnes 35 000 steiner som ikke er nedtegnet i kartet, og at det vil ta 30 år for å få dem kartlagt med dagens metode. Med Navionics’ løsning kan kartleggingen gjøres på en brøkdel av tiden. Carnevali viser videoen fra Tjörn Runt hvor båt etter båt går på grunn i Djävulhålet. Disse grunnene er nå merket inn på Navionics kartet basert på opplysninger fra brukere.

Grunner og feil som blir rapportert inn av Navionics brukere vil bli sent videre til Kartverket. De vil kontrollere opplysningene, og eventuelt gjøre korrigeringer i de offisielle kartene.

Også på plottere

Teknologien kom ført på nettbrett, men er også tilgjenglig for produsentene å ta i bruk på plottere. ET poeng er å få ferske kart på plotteren. Så langt er det Raymarine som har kommet best i gang. Med Raymarine vil kartet i plotteren synkes mot kartet på nettbrettet. Du kan laste ned ferske data hjemme på nettbrettet, og vil samtidig oppdatere kartet på plotteren når disse to enhetene knyttes sammen.

Navico med Simrad, B&G og Lowrance  har utviklet egen butikk som gjør det mulig å kjøpe ferske kart rett fra plotteren. Garmin har i alle år utviklet egne kart. Navionics lanserte i fjor kartløsning for Garmin. Dette ga Garmin-eiere flere valg, noe produsenten ikke likte. Nå blir muligheten til å bruke Navionics på Garmin fjernet med en sperre som Garmin setter inn.

– Vi vil at alle skal få muligheten til å bruke være produkter, men det er produsentene som bestemmer, forklarte Carnevali på konferansen.

 

Autorouting

AUTOMATISK: Navionics lanserte en funksjon som finner trygg rute automatisk, sammenlignbart med navigasjonen i biler. Det gir advarsler i utfordrende farvann.
AUTOMATISK: Navionics lanserte en funksjon som finner trygg rute automatisk, sammenlignbart med navigasjonen i biler. Det gir advarsler i utfordrende farvann.

Giuseppe Carnevali viste også frem autorouting funksjonen som ble lansert i sommer. Jeg fikk gleden av å bruke denne funksjonen i sommer som faktisk fungerer. Ikke perfekt, men langt bedre enn å ikke legge inn noen rute i det hele tatt. Ideelt sett burde autorouting også fungert sammen med værinformasjon og også gjort forskjell på seilbåt og motorbåt.  Den ville ha meg inn i en trang led som ikke ville vært midt valg med seilbåt i mye vind.  

Autorouting er også en funksjon som produsentene av plottere kan sette opp i sine produkter. Å legge inn detaljerte ruten i en plotter manuelt er tidkrevende, og få gidder. Autorouting vil ikke bare gjøre navigeringen tryggere. Du får også et mer nøyaktig tidspunkt for adkomst. 

Å legge opp en detaljert rute er viktig før en seilas i ukjent farvann. Autorouting gjør det enklere, og kan gjøre seilasen tryggere

 

 

Plotter + nettbrett = sant

Båtens elektronikk og nettbrett er blitt gode venner. Wi-Fi i båten gir nye muligheter, og det er blitt enklere å oppdatere kart.

 

MED KART OG PÅ NETT: Nettbrettet egner seg både til å lese kart og å sjekke været.

Det beste kartet på iPad

Vi har testet åtte ulike digitale sjøkart på leting etter feil og mangler. Elektroniske kart er blitt bedre, men ingen er perfekte. ISailor har den beste løsningen.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen