Utkikken

Fremdrift: I den lette brisen sørger spinnakeren for akseptabel fremdrift. Mannskapet jobber med brunfargen.
SOMMER: IF-en skapte gode minner i sommer. Størrelsen gir mange valgmuligheter når det gjelder naturhavner.
SEILTUR: Seilturer har vært en viktig del av Andunge-miljøet. Å oppdage svenskekysten var spennende for blant annet Lars Paulgaard og Tom Koldre.
PRØV: Gjør sommerens seilferie til et eksperiment i hvordan leve mest mulig miljøvennlig.

Seiling er fremtiden

Seiling er miljøvennlig, men subsidiene går til folk som kjøper store biler.

Publisert Sist oppdatert

Hvorfor må vi betale moms på seilbåter, mens elbiler er fritatt? Med fare for å tråkke Tesla-eiere på tærne: Det noe ulogisk i å belønne kjøpere av to tonn tunge biler med store miljørabatter, mens seilere og roere må betale fulle avgifter.

Uansett hvordan man snur og vender på det så kreves det mye energi for å flytte en stor og tung bil. Om denne energien er produsert i et kullkraftverk og fraktet over lange avstander blir miljøgevinsten i beste fall lokal og ikke global. Norge er del av et europeisk energimarked hvor kullkraft står for en stor del av det totale forbruket, selv om vi mesteparten av tiden greier oss med egen vannkraft.

Poenget mitt er at seiling er miljøvennlig. Det er så selvsagt at det ofte forblir uuttalt. I stedet er det mye snakk om miljøvennlige båter med hybridmotorer eller elmotorer. Så glemmer man at vinden er en fornybar energi som har ført skip og båter over havet i alle tider, og som vil fortsette også etter oljealderen.

I Aftenposten tok professor Dag O. Hessen nylig til orde for at nordmenn må redusere sitt karbonavtrykk. Han foreslår å kutte ned på feriereiser med fly, siden utslipp fra fly høyt oppe i atmosfæren er ekstra ille. Alle er kanskje ikke enige i at klimaendringene vi opplever er menneskeskapte, men ingen kan være i tvil om at temperaturen på kloden er på vei oppover.

Synlige

I nyeste utgave av Seilas kan du lese om jordomseiler Jimmy Cornells seilas gjennom Nordvestpassasjen. Han skriver: «I Tuktoyaktuk kom ordføreren Darral Nasogaluake for hilse på oss. Han snakket lenge om hvordan klimaendringer har påvirket deres tradisjonelle levesett. Han fortalte at i de siste årene er endringene blitt stadig mer synlige, og at de hadde fått fisk, fugler og selv flaggermus som aldri hadde vært så langt nord før. Han kunne også legge «Aventura» til på listen over de ytterst få seilbåtene som hadde vært her i de siste ti årene».

Les også: En arktisk sommer

Sydenturen tærer på miljøet, mens seiling er en miljøvennlig ferieform. Vi skal ikke stikke under en stol at det krever energi å fremstille en seilbåt, slik det gjør for de fleste av kapitalvarene i våre moderne samfunn, men bruken setter svært lite karbonavtrykk. Tommelfingerregelen er at en liter diesel skaper 2,66 kilo CO2, mens en liter bensin gir 2,32 kilo.

Dermed kan man selv regne ut utslippene sine. I sommer har jeg for det meste seilt og kun produsert ti kilo CO2 med min seilbåt, tilsvarende fem mils kjøring med bil med forbruk på en liter pr. mil.

Et forbruk på fem liter i timen gir et utslipp på et tonn når man nærmer seg 100 timers gange. Til sammenligning slipper en familie på fire ut tre tonn CO2 i løpet av noen timers flytur fram og tilbake til Kanariøyene, ifølge Statistisk Sentralbyrå.

Seiling blir av mange sett på som en snobbesport, og det er neppe politisk vilje til å subsidiere seiling. Men uten fordommene vil man se at seiling gir et godt svar på en del av utfordringene mange diskuterer i dag, både når det gjelder miljø og helse. Og seilernes feriepenger kommer mange småsteder langs kysten til gode.

 Seiling er dessuten kystkultur. Våre forfedre kom til landet med båt, og vi har gjort oss bemerket verden over med dristige havseilaser i mer enn tusen år.

Seiling er både fortiden og fremtiden.

Bidra gjerne med din kommentar i kommentarfeltet under artikkelen.