VIETNAM-BÅT: Artikkelforfatter Mikkel Thommessen deltok selv i årets NM og tok sølv sammen med Svenn Lundberg med en av båtene bygd i Vietnam.
12,5 KVM

Vietnam-båter gir liv til 12,5 kvm-klassen

Seks nye 12,5 kvm kryssere bygd i Vietnam satt ny fart i den over 80 år gamle klassen. I årets norgesmesterskap viste de at de også kan hevde seg blant de beste.

Publisert Sist oppdatert

I 2008 dro seilerne Lars Aage Eldøy og Asbjørn Østerholt på rekognoseringstur til Vietnam for å finne et selskap som ville bygge nye 12,5 kvm kryssere for det norske markedet. To båter ble bestilt og levert våren 2009. Senere er ytterligere fire kommet til, og nå har båtene vært med på å blåse ytterligere liv i klassen som allerede lenge har hatt bærekraftige miljøer både i Risør og Ålesund.

Eldøy, som i en årrekke har hatt forretningsforbindelse med selskaper i Østen, har mange års erfaring fra handel med Vietnam, og han mente at kultur, kompetanse og et beskjedent lønnsnivå ville gjøre det mulig å bygge kvalitetsbåter til en brøkdel av hva en ny båt bygd i Norge ville koste.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER