Dehler 34

INNOVATIV: I 2005 fikk Dehler 34 rosenrøde omtaler. Skroglinjer, plass og innovative løsninger, ble fremhevet.
FUNKSJONELL: I Cockpiten er enkel og funksjonell. Rormannen kan sitte godt ut i borde og få oversikt takket være det store rattet.
UTNYTTET: Salongen inneholder en moderne U-sofa.
KARTBORD: Dehlerens kartbord er ikke stort, men gir deg plass til det du trenger.
BYSSA: Den vinkelformete byssa inneholder bra med stue­plass i skuffer og skap for både mat og skaffetøy.

Moteriktig og nyskapende

Dehler 34 har fine linjer, var innovativ da den var ny, og har sportslige seilegenskaper. Det gjorde at den solgte bra. Da Hanse overtok Dehler-verftet, ble båten forenklet og fikk nytt navn: Dehler 35.

Publisert Sist oppdatert

Året var 2005, og alle piler pekte oppover. Dehler-verftet skulle reddes av en frisk og risikovillig nederlandsk investor. Han satte i gang med å utvikle tre nye modeller fra designkontoret Simonis/Voogd på 34, 44 og 60 fot. Av disse oppnådde 34-foteren et godt salg. Båten fikk rosenrøde omtaler. Skroglinjer, plass og innovative løsninger, som lysprismer i dekk og hydraulisk cockpitbord, ble fremhevet.

Nederlenderens strategi mislyktes. Dehler 34 ble for fin, det tok for lang tid å produsere den, kalkylene sprakk, og finanskrisen ble den endelige spikeren i kisten. Dehler-verftet gikk konkurs. Senere ble det kjøpt av Hanse Yachts rett for nesen på polakkene i Delphia Yachts høsten 2009. Hanse-verftet forenklet modellene og senket prisene. Når det gjaldt 34-foteren, ble prisen senket med 180 000 kroner, og det satte ny fart i salget, men da under navnet Dehler 35.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER