BYGD AV GULVBORD: HAVKATT var Norges første flerskrogsbåt, bygd i Finnmark og bygd av tomme-tjukke gulvbord. Masten var et vannrør.
RØRVIK: HAVKATT har ankret i Rørvik på vei sørover.
PLASS TIL MANGE: Med to skrog og overbygg imellom dem, blir det plass til mange i salongen.
5.5 mR-SEIL: De første seilene til HAVKATT var sydd av en salmaker som vanligvis sydde busseter. Senere ble de byttet ut med et sett avdankete 5,5 mR-seil.
JOMFRUTUREN: HAVKATT ble seilt fra Kirkenes til Oslo i 1964. Turen tok to måneder. Tranøy var en av havnene de besøkte på veien sørover.
VIPPEKJØLER: Jollen Enorm har vippekjøler på hver side av skroget. Båten veier 24 kg, men kan bære to voksne og 100 kg bagasje.

Den første på to skrog

Fra Norges første flerskrogsbåt til dagens America´s Cup-katamaraner skiller 50 år, 40 knop og et nesten ufattelig teknologisk sprang.

Publisert Sist oppdatert

Flerskrogsbåter er i skuddet, både til tur og regatta. Vi har nettopp vært vitne til en spektakulær America’s Cup-finale med 72 fots katamaraner i det Russell Coutts har beskrevet som seiling for Facebook-generasjonen. Båten vi nå skal presentere representerer Flintstone-generasjonen, i hvert fall år det gjelder flerskrogsbåter.

Sommeren 1964 dro 23-åringen Anders Amble til Kirkenes for å hente Norges første flerskrogsbåt, katamaranen HAVKATT, som befant seg der. Etter tre år fikk eiernes ektefeller nok av karenes seiling og presset igjennom et motvillig salg. Det var åpningen for Amble, som fikk kjøpt båten for penger han hadde tjent da han tjenestegjorde i de norske styrkene i Kongo. Prisen på 5000 kroner var en bra sum den gangen.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER