Salona 38

SALONA 38: Salona 38 er en konservativ performance-cruiser fra Kroatia.
VANLIG: Salongen er tradisjonell. Du kan få innredningen i en annen tresort som er lysere.
KARTBORD: Kartbordet er stort og tar litt mye plass under dekk om du velger tre lugarer om bord.
FORLUGAR: I trelugarsversjonen blir det litt trangt i baugen, takket være toalettet som også må få plass.
AKTERLUGAR: Akterlugarene er helt ordinære. Køya er dog «kun» 186 cm. lang.
SJØKØYE: Du kan enkelt gjøre om babord sofa i salongen til en skikkelig sjøkøye.
BYSSE: Byssa er av L-typen. Den mangler litt avsettingsplass om du bruker ovn, kjøleboks og vasken samtig.
TOALETT: I trelugarsvarianten er toalettet plassert i forkant av salongen.
COCKPIT: Salona 38 har to ratt. Det gjør cockpiten mer «luftig», men rormannens sitteposisjon når han sitter ut i borde, kunne vært bedre.

Rimelig arvtager

Det kroatiske verftet har byttet ut en 37-foter med en 38-foter. Noe fungerer og noe fungerer ikke.

Publisert Sist oppdatert

De seneste månedene er det blitt endringer både for det kroatiske verftet Salona Yachts Ltd. og for Salona, sett med norske øyne. For det første er Kroatia blitt en del av EU, for det andre har Salona fått en ny forhandler i Norge: Pollen Maritime. Om et EU-medlemskap har stor innvirkning på kroatisk båtproduksjon, vil tiden vise. Likeså om en ny forhandler vil gjøre Salonas modeller mer populære i Norge. I Sverige derimot er det solgt betydelig flere Salona-modeller enn i Norge, om dette skyldes forskjeller i hva norske eller svenske båtkjøpere ønsker seg, er nok like uklart, men en hyggelig pris og mye ytelse i forhold til pris er nok en klar grunn til at svenskene handler Salona-er.

Salona 38 er bygd over samme lest som sin forgjenger Salona 37. Den største forskjellen er at den nye 38-foteren har fått to ratt, i motsetning til Salona 37s ene, men også et litt lengre akterskip og et nytt overbygg er blant evolusjonen. I 2007 ble 37-foteren kåret til årets båt i Europa, i sin kategori, derfor er det spennende å se om det kroatiske verftet, og designerbrødrene Jernej og Japec Jakopin, som utgjør J&J Design, har greid å videreføre det som begeistret juryen den gangen, til en fornyet og forfrisket utgave.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER