Årets Båt i Europa

NOMINERT: Italia 9.98, Solaris 50, Django 989 og Ice 50
PERFORMANCE: Solaris 50 har skapt en rask 50-foter som også er lett å håndtere.
Waterkampioen Proefvaarten met de de genomineerde jachten voor de Eupese Boot van het Jaar in Santa Margherita die Ligure
Waterkampioen Proefvaarten met de de genomineerde jachten voor de Eupese Boot van het Jaar in Santa Margherita die Ligure
Waterkampioen Proefvaarten met de de genomineerde jachten voor de Eupese Boot van het Jaar in Santa Margherita die Ligure
Waterkampioen Proefvaarten met de de genomineerde jachten voor de Eupese Boot van het Jaar in Santa Margherita die Ligure
Waterkampioen Proefvaarten met de de genomineerde jachten voor de Eupese Boot van het Jaar in Santa Margherita die Ligure
Waterkampioen Opnames van de voor de European Yacht of the Year 2015-2016 genomineerde boten in La Rochelle
Waterkampioen Opnames van de voor de European Yacht of the Year 2015-2016 genomineerde boten in La Rochelle

Lesernes kåring – performance-cruiser

Årets båt i Europa-prisen blir delt ut  23. januar. Frem til da kan Seilas’ lesere stemme på sine favoritter. Her er de nominerte skarpseilere, performance-cruisers.

EYOTY_2015_26390.psd

Django 9.80. Rask turseiler i typisk fransk stil. Django representerer en ny trend. Båten kan plasseres et sted mellom en Pogo og en RM. 32-foteren kan leveres med tre lugarer, og veier kun 3,2 tonn, 2/3 deler av konkurrenten. Lav vekt gjør båten morsom å seile. Den planer på slør. Verftet bruker mye tid på glassfiberarbeidet, men innredningen er enkelt. Django 9.80 er en ujålete, men funksjonell båt. Den leveres med ulike kjølalternativer. Båten vi seilte hadde to kjøler og to ror.

 

Italia 9.98. Vinneren av den minste klassen i ORCi VM i sommer. Båten er sporty, men er ikke ekstrem. Den har et stort ror med bra grep, og et moderat kjølblad. Du må ikke holde farten gjennom et slag på denne båten.

Cockpiten er stort, men rorkulten er plassert langt frem, som stjeler mye plass. Italia Yachts er kjent for raske turseilere, og denne båten skiller seg klart fra søsterbåtene. Men verftet har klart å skape en tiltalende innredning, og samtidig holde vekten nede.

 

ICE52 har et skrog med linjer fra en TP52. Båten er avansert bygget hvor det er brukt mye karbon og epoxy. Båten er svært rask, men hadde ikke seil som passet den lette vinden vi hadde under testseilingen.

Cockpitlayouten er gjort for seiling med mannskap. Båtens seks vinsjer er spredt ut, som er en fordel i regatta.

Innredningen er mørk for å være italiensk, men kvaliteten høy. ICE52 er en kul båt og har skroglinjer som er helt i tiden, men virker litt utdatert i stilen under dekk, men har kanskje et utrykk som heller ikke går ut på dato om få år. Prisen er høy.

 

Solaris 50 er et stilikon. Båten har rene linjer, og for å få et helt rent dekk, er det gjort noen valg som gir begrensninger. Solaris har et høyt fribord, men en usedvanlig lavt overbygg.  

Cockpiten er laget for soloseiling. Det er bra for tur, men ikke for regatta. Solaris ser rask ut, og er rask, men dette er en turseiler laget for varmere strøk. Cockpiten gir liten beskytelse. Dekksutstyret gjør den uegnet for regatta, og båten er relativt tung.

Innredningen er lys. På bildene fremstår den som litt steril, men de gir ikke rettferdige.  Håndverket er utsøkt, og løsningene gjennomtenkte. 

 

Du finner alle de nominerte båtene her.  

LES: Årets båt viser trendene

23 av de mest spennende seilbåtnyhetene er blitt prøveseilt. Båtene blir mer like, men de representerer rikelig med nytenkning.

 

Create your own user feedback survey

#MC150981
#MC 150981
#MC 150981
#MC 150981
ENKLERE: Selvslåer er inn også i Middelhavet. Her på Solaris 50