Søk i arkivet

SPESIAL: Quant 23 gjør det mulig for hvem som helst å foile
SPESIAL: Quant 23 gjør det mulig for hvem som helst å foile Foto:
Waterkampioen Opnames van de voor de European Yacht of the Year 2015-2016 genomineerde boten in La Rochelle
Waterkampioen Opnames van de voor de European Yacht of the Year 2015-2016 genomineerde boten in La Rochelle Foto:
TYP HIER DE BESCHRIJVING en Naam Modellen-voor en Achternaam, ook Bezienswaardigheden: (naam museum, monument, gebouw etc.)
TYP HIER DE BESCHRIJVING en Naam Modellen-voor en Achternaam, ook Bezienswaardigheden: (naam museum, monument, gebouw etc.) Foto:
TRENDY: RM 1070 har frekke linjer. Negativt spring og negativ baug. Er det den nye stilen?
TRENDY: RM 1070 har frekke linjer. Negativt spring og negativ baug. Er det den nye stilen? Foto:
Waterkampioen Opnames van de voor de European Yacht of the Year 2015-2016 genomineerde boten in La Rochelle
Waterkampioen Opnames van de voor de European Yacht of the Year 2015-2016 genomineerde boten in La Rochelle Foto:
FLERSKROG: Dragonfly 25 er en båt for seilopplevelser. Heng den bak bilen og oppsøk unike seilsteder.
FLERSKROG: Dragonfly 25 er en båt for seilopplevelser. Heng den bak bilen og oppsøk unike seilsteder.

Seilas-lesernes favoritter

Om en uke er Årets Båt i Europa-prisen delt ut i Dusseldorf. Her er resultatet av avstemningen på seilas.no

RESULTAT: Her er Seilas\' lesernes meninger om de nominerte båtene.
RESULTAT: Her er Seilas' lesernes meninger om de nominerte båtene.

Årets Båt i Europa-prisen er markeders mest prestisjefulle pris. Prisen har blitt delt ut siden 2003, og er blitt en viktig faktor for at båtmessen i Dusseldorf har blitt verdens største innendørs messe.

Fem kategorier

Det ble nominerte til sammen 25 båter, men tre av disse var ikke klare til testing av juryen av ulike grunner. Disse blir derfor ikke aktuelle i vurderingsprosessen.

Fire av kategoriene er faste. Det er familieturseilere, performance-båter, luksuriøse seilbåter og spesielle båter. I år er det også kategori for flerskrogsbåter, mens det i fjor var egen kategori for langturbåter, for første gang.

Utfordrende båser

Det er vanskelig å plassere mange av båtene i kategorier, og denne prosessen skaper en del uenighet i juryen under nomineringsprosessen. En del av båtene som er nominert i år kunne vært i feler kategorier. Solaris har havnet i kategorien for performance-båter, men kunne vært i klassen for luksuriøse båter. Det samme gjelder Maxi 1200 som har havnet i klassen for luksuriøse båter. Årsaken til det er båtens heftige utstyrsliste og hvilken kundegruppe båten henvender seg til.

Solaris vil appelere til seilere som kan vurdere en X-yachts, mens Maxi 1200 kunder gjerne vil vurdere en Hallberg-Rassy 

Ikke sammenlignbare

Båtene blir ikke sammenlignet med andre båter i samme kategori. Båtene blir vurdert opp mot hva den funksjonen de er tenkt å innfri. Jurymedlemmene får etter testfasen sine favoritter. Vi sitter sammen og argumenterer får de båtene vi liker, og ikke liker. I tilfeller hvor det er stor uenighet så blir det avstemning.

Jeg har gjerne noen favoritter før testseilingen starter, men meningen snur seg gjerne etter en runder på sjøen.

Moderne fransk

Det er tydelig at  Seilas’ lesere liker den moderne franske stilen. Tidligere har vi klart sett en sammenheng mellom Seilas’ lesernes meninger og hvilke båter som er vært synlige i våre blader.

RM 1070 og Django 980 er båter typisk for den nye stilen inspirert av shorthandmiljøet.  Adventure 55 er også en båt basert på fransk tankegang, men med en innrednings som er noen hakk opp.

 

Hvilke båter som får den gjeve prisen får du se lørdag kveld på Seilas.no. I mellomtiden kan dere kose dere med film produsert av Yacht fra testseilingen i Frankrike og i Italia.  

 

Les mer

Du finner mer om de nominerte båtene på linkene under: 

• Familieturseilere

• Performance cruisers

• Luksuriøse seilbåter

• Spesielle seilbåter

• Flerskrogsbåter

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen