Søk i arkivet

VINNERE: Hanse 315, Solaris 50, Dragonfly 25, Quant 23 og Grand Soleil 46LC
VINNERE: Hanse 315, Solaris 50, Dragonfly 25, Quant 23 og Grand Soleil 46LC

Og vinneren er…

Årets båt i Europa ble to italienske, en sveitsisk, en dansk og en tysk båt.

BOOT - DÜSSELDORF

Franske verft har dominert Årets Båt i Europa i alle år. De siste årene har også båter fra Frankrike dominert listen over nominerte båter. I år var det ingen franske som nådde toppen. Franske verft er innovatørene, mens italienske løfter ideene med bedre design, mens tyskerne lager gode industriprodukter.

Nå er prisene delt ut under et lukket bransjetreff på messeområdet til båtutstillingen i Düsseldorf. 

FAMILIE: Hanse 315 har gode løsninger, og gir verftet et kvalitetsløft.

FAMILIE: Hanse 315 har gode løsninger, og gir verftet et kvalitetsløft.

Gjør det riktig

Nivået lå høyt i klassen for familieturseilere. Seilas’ lesere mente at RM 1060 burde stikke av med seieren, og det kunne den også gjort, hadde det ikke vært for at båten viste noen kvalitetsfeil.

Det ble Hanse 315 som stakk av med seieren. Hanse 315 har alt man kan ønske seg av en båt i denne størrelsen. Veftet har gjort grep som gir mer effektiv produksjon uten at det går ut over kvaliteten.

Båten er morsom å seile, pen å se på, har en imponerende cockpit og den har en fornuftig innredning. Inngangsprisen er også hyggelig, men det løper fort på litt ekstra for å få det nødvendige utstyret på plass.

 

LUKSUS: Grand Soleil 46LC byr på mye, og har få punkter som trekker ned.

LUKSUS: Grand Soleil 46LC byr på mye, og har få punkter som trekker ned.

Beste av to verdener

I klassen for luksuriøse turseilere var det også sterke kandidater. Langturbåten Adventure 55 ble Seilas’ leseres favoritt, men juryen valgte Grand Soleil 46 LC.

Båten har volumet fra moderne turseilere, men uten at det går for mye på bekostning av seilegenskapene. Konseptet er helstøpt. Designet i ypperste klasse. Båten har volum som en 50-foter. Cockpiten er enorm og fungerer rimelig godt, i hvert fall med elektriske vinsjer. Innredningen er fantastisk. Super bysse, store bad, og fantastiske lugarer.

 

PERFORMANCE: Solaris 50 har skapt en rask 50-foter som også er lett å håndtere.

PERFORMANCE: Solaris 50 har skapt en rask 50-foter som også er lett å håndtere.

Mest for øynene

Solaris 50 er kanskje mer en luksuriøs båt enn en performace cruiser. Cockpiten er uegnet for regatta med fullt mannskap, noe man skulle tro var en miss. Men nei. Båten er laget for komfortabel seiling i høy fart, og for å fryde øyet.

Stilen er så italiensk som den kan bli.; en båt for Middelhavet, men også for god norsk sommer. Finishen er ypperlig og båten er solid, men uten å være avansert. Solaris 50 er en fryd å seile og en fryd for øyet, enten du er på dekk, under dekk eller står på land og beundrer båten.

Django 980 som Seilas’ leserne mente fortjente å vinne, var en sterk kandidat, men finishen hang litt etter, og båten virker uferdig. Men du verden. Den var morsom å seile.

 

SPESIAL: Quant 23 gjør det mulig for hvem som helst å foile

SPESIAL: Quant 23 gjør det mulig for hvem som helst å foile

Foiling til folket

Det var mye gøy i kategorien for spesielle båter. Båten som til slutt gikk av med seieren, er båten som viser at alle kan foile. Quant 23 var båten alle gledet seg til å seile, men helt til den siste dagen var vinden for lett i Italia, der båtene ble prøveseilt.

Til tross for lite vind var den oransje 23-foteren morsom og rask. Det skulle bare 4 m/sek med vind før det virkelig skjedde noe. Da løfter skroget, og plutselig kan hvem som få litt av America’s Cup-opplevelsen.

FLERSKROG: Dragonfly 25 er en båt for seilopplevelser. Heng den bak bilen og oppsøk unike seilsteder.

FLERSKROG: Dragonfly 25 er en båt for seilopplevelser. Heng den bak bilen og oppsøk unike seilsteder.

 

Sporty turseiling

Dragonfly gikk til topps igjen. Det er tredje gang verftet vinner prisen, denne gangen med en 25-foter. Båten er en billigere utgave av verftets mest populære modell på 28 fot, men Dragonfly 25 er nesten like rask. Fartsopplevelsen blir enda større i en mindre båt. Lavere vekt gjør den enklere å frakte den på henger også. Til tross for størrelsen har båten innredning for en sporty, liten familie. Lugaren forut er for trang for to voksne.

Les mer

Du kan lese mer om de nominerte båtene her.  

• Familieturseilere

• Performance cruisers

• Luksuriøse seilbåter

• Spesielle seilbåter

• Flerskrogsbåter

 

LUNSJ: Prøveseilingen i Italia var preget av lett vind og regn. Her har juryen lunsjpause.

LUNSJ: Prøveseilingen i Italia var preget av lett vind og regn. Her har juryen lunsjpause.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen