Søk i arkivet

NY: Dufour 412 får grill på heken.
NY: Dufour 412 får grill på heken.
LANGTUR: Jimmy Cornell fikk Garcia til å bygge sin drømmebåt. Nå kommer det en større modell etter samme konsept.
LANGTUR: Jimmy Cornell fikk Garcia til å bygge sin drømmebåt. Nå kommer det en større modell etter samme konsept.
RASKERE: Dragonfly for nye sideskrog med negativ baug. Det gir mer oppdrift, og gjør at båten kan presses hardere.
RASKERE: Dragonfly for nye sideskrog med negativ baug. Det gir mer oppdrift, og gjør at båten kan presses hardere.
BILLIG: Astus 16.5 koster bare 150 000, men ser meget morsom ut. En bra båt for seilforeninger og hytter?
BILLIG: Astus 16.5 koster bare 150 000, men ser meget morsom ut. En bra båt for seilforeninger og hytter?
NY: Fareast fra Kina har utviklet en mindre versjon av 28-foteren.
NY: Fareast fra Kina har utviklet en mindre versjon av 28-foteren.
HØY: Jeanneau 54 er bygd i høyden. Det gir mye volum.
HØY: Jeanneau 54 er bygd i høyden. Det gir mye volum. Foto:
VINNER: Italia 9.98 vant ORCi VM, og er nominert til Årets Båt.
VINNER: Italia 9.98 vant ORCi VM, og er nominert til Årets Båt.
FACELIFT: 40-foteren fra Hallberg-Rassy har også fått de nye vinduene, samt en rekke andre forbedringer.
FACELIFT: 40-foteren fra Hallberg-Rassy har også fått de nye vinduene, samt en rekke andre forbedringer.

Her er de nye seilbåtene

Messen i Dusseldorf er verdens største innendørs båtutstilling. Også i år blir det et renn av nyheter.

Lørdag 23. Januar åpner dørene på Boot i Dusseldorf. Utstillingen varer ut måneden. Utstillingen består av 17 haller. Tre av hallene har vanligvis innholdt seilbåter, men i år blir hall 17 delt mellom motorbåter og seilbåter. Det kan tyde på at de store verftene har bestilt mindre utstillingsareal i år, og viser frem færre modeller. Her er de mest spennende annonserte nyhetene. Av erfaring vet vi at det vil dukke opp andre nyehter, og at noen av de annonserte ikke kommer. 

Seilas er på vei ned, og vil rapportere fra messen. 

PREMIERE: Bavaria Cruiser 34 bygger på et velprøvd skrog, men får ny innredning og ny cockpit.

PREMIERE: Bavaria Cruiser 34 bygger på et velprøvd skrog, men får ny innredning og ny cockpit.

De store verftene

Bavaria har to seilbåtnyheter på Dusseldorf. Bavaria Cruiser 34 har svært mye til  felles med Bavaria Cruiser 33, men nyheten har to ratt, og tre lugarer, en løsning som verftet burde ha lansert da båten ble omgjort fra cruiser 32 til Cruiser 33.

Fjorårets vinner av Årets Båt i Europa, Cruiser 46, kommer med ny stil under dekk med tilnavnet «Style».

Les test av Bavaria Cruiser 46 her. 

Beneteaus store nyhet er Oceanis 41.1 som hadde verdenspremiere i Paris. Hanse vil selvfølgelig vise sin nye lille, men Hanse 675, verftets største modell som ble sjøsatt rett før jul vil ikke bli vist.

Dufour har flere nyheter. 460 som er nominert til Årets Båt, samt Dufour 412 som er en Dufour 410 med «Facelift». Båten har en ny innredningsløsning, og kan leveres med grill i cockpiten.

Jeanneau har gitt facelift på hele Sun Odyssey-serien sin i høst, men den store nyheten blir Jeanneau 54 som er nominert til Årets Båt.

Les test av Jeanneau 54 her

NY: Dehler 42 følger en suksessoppskrift fra 38 og 46.

NY: Dehler 42 følger en suksessoppskrift fra 38 og 46.

De raske

Dehler 42 er en av messens store verdenspremierer. Båten har mye til felles med Dehler 38 og 46.

Les test av Dehler 38 som ble Årets båt for to år siden. 

Django 980 er nominert til Årets Båt i Europa, og er en klar favoritt på Seilas’ avstemning. Båten kom rett fra verftet under vår test, og virket litt uferdig under dekk.

Italia 9.98 er også nominert til Årets Båt. Den viste sitt regattapotensial ved å vinne ORCi VM sist sommer, men båten har en grei innredning for turseiling. Italia viser også sin 12.98 som hadde verdenspremiere i Genua i høst.

Les test av Italia 13.98 her 

ELEGANT: Solaris 47 har linjer fra en regattabåt, men komforten fra en turseiler.

ELEGANT: Solaris 47 har linjer fra en regattabåt, men komforten fra en turseiler.

De elegante

En annen stor verdenspremiere er Solaris 47. Båten blir svært lik Solaris 50 som er nominert til Årets Båt, men får en hyggeligere prislapp.

Les test av Solaris 37 her

Grans Soleil viser frem 46LC som er nominert til Årets Båt i kategorien over luksuriøse seilbåter.

X-yachts jobber med å ferdigstille to spennende nyheter, X6 og X4, men ingen av disse blir ferdig til messen. X-Yachts trekkplaster blir Xc45 med «Facelift». Hallberg-Rassy kommer med sin nye versjon av 40-foteren.

Garcia Exploration 52 får verdenspremiere på Boot. Båten er en storesøster av 45-foteren Jimmy Cornell utviklet som den perfekte langturbåten.

Les test av Garcia Exploration 45 her.

RASK: Seascape 24 blir en blanding av 18 og 27-foteren.
RASK: Seascape 24 blir en blanding av 18 og 27-foteren.

De morsomme

Er du ute etter seilbåt for å ha det gøy på vannet er den mye spennende nytt på Boot.  Både Fareast 23 og Seascape 24 har verdenspremierer. Fareast 23 er en regattabåt som utfordrer J/70, mens Seascape 24 får innredning og kan brukes til sporty turseiling.

Det blir også utstilt tre spennende nye trimaraner. Dragonfly 28 Performance er egentlig ingen nyhet, men bestselgeren har fått nye sideskrog som vil gjøre den enda raskere. Corsair Pulse 600 er nominert til Årets Båt noe også Dragonfly 25 er. Astus 16.5 er en nyhet fra Frankrike, konstruert av VPLP som er ledende på flerskrogskonstruksjoner.

Katamaraner for tur

Katamaraner øker markedsandeler. På grunn av økende etterspørsel er også annenhåndsverdien høy. Lagoon er markedsleder, og lanserer en viktig nyhet på 42-fot. Det unike er køyene i lugarene.

Les test av Lagoon 39 her

Bali 4.3 er også en nyhet du kan se på messen. Dette er en katamaran bygget i høyden. Salong og cockpit har smeltet sammen, men hele uteområdet under flybridgen kan lukkes inn.

 

2X: Lagoon lanserer ny 42-foter med mer plass i lugarene.

2X: Lagoon lanserer ny 42-foter med mer plass i lugarene.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen