Søk i arkivet

1200 kunder sa sittBygd etter båtfolkets meninger

Nederlandske C-Yachts satte i gang en stor undersøkelse før de utviklet en ny modell. Her er resultatet av 1200 svar.

MODERNE: Det nye konseptet fra C-Yachts ligger seg opp mot dagens trend. Konseptet er utviklet frem fra en undersøkelse hvor 1200 kunder har gitt innspill.
MODERNE: Det nye konseptet fra C-Yachts ligger seg opp mot dagens trend. Konseptet er utviklet med basis i en undersøkelse hvor 1200 kunder har gitt innspill.

C-Yachts har bygd båter i over 70 år og er kjent for god kvalitet. De har i dag en serie på fem ulike modeller fra 35 til 44 fot. Alle de fem modellene har sentercockpit. Et av verftets salgsargumenter er en fleksibel innredningsløsning med mange alternativer.

Traust og kjedelig

Modellene har vært gjennom diverse oppgraderinger, men oppleves likevel som trauste. Verftet har ikke vært like flinke som Hallberg-Rassy til å fornye seg, men det har de tenkt å gjøre noe med.

C-Yachts gikk derfor ut med en stor undersøkelse for ett år siden, og resultatet av den blir presentert på båtutstillingen Boot i Düsseldorf i neste uke.

Solid og moderne

C-Yachts har fått hjelp  av Dykstra Naval Architects for å utvikle det nye konseptet. Dykstra står bak Bestevaer- og Bestewind-båtene, samt en rekke moderne klassikere.

Resultatet er blitt to modeller på 41 og 47 fot som ikke ligger langt fra X-Yachts’ Xc-serie. En slik forandring er parallell med hva Sunbeam gjorde med sin 41-foter som er nominert til Årets Båt 2016.

 

BRED APPELL: Xc 35 er en tur-seiler med bred appell. Den er ikke trendy, og den vil derfor neppe gå av moten med det første.

 

TEST: Folkelig fra X-Yachts

Xc 35 er enkel å seile og gir mye for pengene. X-Yachts har skapt en turbåt for mange seilere.

 

Cockpiten akter

47FOTER: Verfet kan tilby en rekke innredningsalternativer.
47FOTER: Verfet kan tilby en rekke innredningsalternativer.

Mye tyder på at tiden da cockpiten skulle plasseres på toppen av båten, i senter, er over. En grunn til det er at moderne skrog er blitt så brede i rumpa at dette volumet blir utnyttet bedre med to lugarer, enn en stor.

Mange setter også pris på å få cockpiten lenger akter med tilhørende badeplattform. Den moderne løsningen med to ratt og stort cockpitbord setter trange sentercockpit-båter i skyggen.

44 prosent av C-Yachts’ kunder ville ha cockpiten akter, mot 31 prosent i senter. 11 prosent ønsket en dekksalong-løsning.

Ønsker kvalitet

50 prosent ønsket et tidløs design, og hele 56 prosent mener det er helt nødvendig med kartbord. Nederlenderne ønsker grunn seilingsdybde, men fast kjøl.

C-Yachts kan møte kunders krav med spesialtilpasninger. Dette er svært viktig for 18 prosent og viktig for 49 prosent, mens kun 5 prosent mener at dette ikke har noe betydning.

Høy byggekvalitet er viktig. Hele 69 prosent mener det er meget viktig, mens 28 prosent mener det er viktig. Kun 2 prosent mener at byggekvalitet ikke betyr noe.

Følger andre verft

C-Yacht Concept 41ac og 47ac blir båter som legger seg tettere opp mot massemarkedet. Båtene bli nå en utfordrer til X-Yachts, Grand Soleil, Sunbeam og Contest.  47-foteren får en innredning med tre lugarer og to bad. Det finnes en rekke løsninger, hvor du blant annet kan velge mellom et stort bad akter, eller et lite bad og kartbord. Hovedskottet er trukket langt akterover slik at eierlugaren forut blir rommelig. Det blir også stuerom frem mot baugen.

Båtene leveres med seilingsdybde på bare 1,9 meter, men kan leveres med en kjøl på 2,2 meter som vil være positivt for kryssegenskapene.

 

C-Yachts vil vise frem sin C-1250i på Dusseldorf, samt tegninger av sitt nye konsept. 

Les mer om C-1250i her. 

 

 

UTSTILT: På Boot kan du se C-Yachts flaggskip.

UTSTILT: På Boot kan du se C-Yachts flaggskip.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen