Søk i arkivet

EIER: Michael Wolff skal føre Classic Swedish Yacht videre.
EIER: Michael Wolff skal føre Classic Swedish Yacht videre.
KLASSISK: Swede 68 har en stil fra en annen tid, men blir bygget moderne.
KLASSISK: Swede 68 har en stil fra en annen tid, men blir bygget moderne.
LANGSMAL: Swede 68 har fått linjene fra Håkan Södergren.
LANGSMAL: Swede 68 har fått linjene fra Håkan Södergren.
STIL: Skroget kan kles mahogny for å gi et inntrykk av at båten er laget i tre.
STIL: Skroget kan kles mahogny for å gi et inntrykk av at båten er laget i tre.
Konstruktør: Håkan Södergren liker smale, raske seilbåter med mye duk. Han har også tegnet TwoStar 36.
Konstruktør: Håkan Södergren liker smale, raske seilbåter med mye duk. Han har også tegnet TwoStar 36. Foto:

Satser klassisk

Classic Swedish Yacht har fått ny eier, og satser på en ny 68-foter med linjer fra skjærgårdskrysserne.

RASK: Mye duk, lang vannlinje, lettdrevet skrog og tung kjøl. Det er oppskriften på en rask seilbåt.
RASK: Mye duk, lang vannlinje, lettdrevet skrog og tung kjøl. Det er oppskriften på en rask seilbåt.

Tyske Michael Wolff er det nye eieren av Classic Swedish Yacht og satser høyt. En ny 68-foter tegnet av Håkan Södergren er flere skritt nærmere produksjon. Selskapet hadde stand på messe i Dusseldorf, og vil også stille ut under Sjøen for Alle på Lillestrøm, dessverre uten båt.

Lange linjer

Classic Swedish Yachts AB ble etablert i 1973 av Olof Hildebrand. Swede 55 ble utviklet som en moderne skjærgårdskrysser. En båt med elegante linjer, trygg og enkel, samt gode seilegenskaper.  Båten er fremdeles i programmet, men i en modernisert utgave under navnet Swede 52.

Det har vært flere modeller utviklet opp gjennom årene. De fleste fra den danske konstruktøren Knud H Reimers sammen med aero og hydroekspert professor Sven Olof Ridder.

Den nye eieren Michael Wolff har selv en Swede 75 som han har eiet i over 20 år.

Skikkelig seilbåt

TILPASET: Innredningen kan skreddersys for eieren.
TILPASSET: Innredningen kan skreddersys for eieren.

Den nye båten på tegnebrettet, Swede 68, blir også lang og smal. Totallengden blir over 20 meter, mens bredden er beskjedne 3,81 meter. Skroget skal bli bygget lett. Totalvekten skal bli på 17,6 tonn, hvor hele 7,1 tonn ligger i kjølen. Karbonmast bidrar til ytterligere lavere tyngdepunkt. Med et seilerael på over 200 kvadratmeter, vil fartspotensialet være stort.

Det slange skroget setter en begrensning under dekk, men med en lengde på 68 fot blir det allikevel en svært komfortabel båt med to store lugarer, samt to store bad, samt to sjøkøyer og mye stueplass.

Om kunder ønsker andre løsninger, så er det fullt mulig.

Kjent verft

Swede 68 vil bli et smykke på sjøen. Klassiske detaljer vil gi riktige assosiasjoner, men skroget vil bli produsert etter moderne prinsipper med sandwich og vakkumstøp.

Det er Sveriges eldste verft, Rosättra Båtvarv AB, som skal bygge de ulike modellene. Rosättra har produsert båter sammenhengende siden 1800-tallet, men er i dag mest kjent for Linjett.

Swede 68 blir ingen billig båt. For en godt utstyrt båt vil prisen ligge opp mot 25 millioner kroner.

 

STIL: Skroget kan kles mahogny for å gi et inntrykk av at båten er laget i tre.

STIL: Skroget kan kles mahogny for å gi et inntrykk av at båten er laget i tre.

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen