UTSTILLING: W1da ble vist på Dusseldorf i januar.
INNREDNING: Den utstilte båten var en prototype. Kjølkassen tar mye plass.
STRØM: Heller ikke i byssa blir det co2-utslipp. Matlagingen gjøres med strøm, 240 volt fra en inverter.

Satser på fornybar energi

W1da er en ny seilbåt fra Irland basert på moderne teknologi og ideer. Har båten en fremtid?

ROR: Taggene på roret skal gi bedre grep gjennom vannet. Løsningen er hentet fra dyreverden.

w1Da Experience Limited som står bak båten, utvikler også fremdriftsystemet selv.

Motoren skal både brukes til fremdrift, og for å produsere energi, når båten er under seil. Rory Staunton mener at solcelle, vindmølle og energi produsert fra propellen gir nok strøm til kjøleboks, lys og matlaging. Båten har ingen ovn, men en micro og en induksjonsplate.

Propellen har et stor åpen aksel med propellbladene stukket innover. Løsningen skal ha blitt brukt på skip i årevis. «RIM drive» har færre bevegelige deler, beskytter propellen på lavt vann, og faren for å få tau i propellen er begrenset.

Tøff kyst

Båten skal bygges på den tøffe vestkysten av Irland, og skal også tåle å seile i slike farvann. Mayo County Council støtter opp. Området skal være fantastisk for seiling, og også turistnæringen støtter opp. Meningen er å ha båter tilgjenglig for leie i området. Også irsk forskningsmiljø støtter opp om utviklingen. Irland er på vei opp fra en dyp bølgedal, og det er nok med å hjelpe prosjektet frem.

 

 

 

 

RIM: Propellens spesielle utforming skal ha en rekke fordeler.
INNREDNING: Den utstilte båten var en prototype. Kjølkassen tar mye plass.