Ny teknologi

GRØNN: Arkema 3 er bygget med et miljøvennelig bindemiddel som kan erstatte epoxy eller polyseter.

Denne kan revolusjonere båtindustrien

Franske kjemiselskapet Arkema har tatt frem et bindemiddel med kvaliteter som epoxy, men som kan resirkuleres.

Publisert Sist oppdatert

Elium heter det nye vidundermiddelet som nå testes ut i en Mini Transat båt, en 6,5 meter lang regattabåt for solo havseilas.

Kan omformes

Elium er et flytende termoplast som blir hard ved romtemperatur. Ved støp oppfører middelet seg epoxy, eller polyster, og kan brukes sammen med glassfiber eller karbonfiber. I motsetning til epoxy og polyester, som er en herdeplast, er termoplast formbar ved oppvarming, og kan brukes på nytt. Det vil gjøre det mulig å resirkulere båter bygget med Elium, noe som er umulig med tradisjonelle glassfiberbåter.

Den nye teknologien ble vist frem i forrige uke under JEC World 2016, en messe for komposittkonstruksjoner.

SOLID: Den nye båten må tåle store påkjenninger, men samtidig være lett.
SEILING: Arkema har støttet seiling de siste årene gjennom en Multi 50.

Gode egenskaper

Elium er utviklet i ulike typer med ulik viskositet og herdetid. Bindemiddelet er basert på akryl. Et skrog produsert med det nye stoffes skal ha egenskaper på høyden med epoxy, og være langt bedre enn polyester. Arkema er store på moderne lim, og har limtyper som gjør det enklere og bedre å lime sammen båtens deler. Deler festes sammen med kjemisk sveis, en løsning som ikke er mulig med tradisjonell byggemetode. På den nye mini Transat båten er dekket limt fast i skroget, hvor også spantene er limt fast. (Kjemisk sveiset). En annen fordel med den nye metoden, er at skroget kan løftes raskere ut av støpeformen.

Bruker seiling

Arkema har sammarbeidet med seileren Lalou Roucayrol siden 2012. Mange av produktene er blitt benyttet i Multi 50 Arkema, men skroget er støpt med epoxy.

Den nye Mini Transat båt en Arkema 3 er første produktet med Elium produsert utenfor laboratoriet. Båten vil bli en flytende testbenk. Etter et halvt år med tester og tilpasninger ble skroget støpt rett før jul. Skroget er støpt med Resin Transfer Molding, som setter høye krav til bindemiddelet. Her blir karbonfiberduken lagt opp tørt, og bindemiddelet blir distribuert ved vakuum.

STØP: Den nye seilbåten er produsert etter en metode som setter store krav til bindemiddelet. Dette føres inn i laminatet gjennom slanger ved hjelp av vakuum.

Flere fordeler

Resirkulering er ikke den eneste fordelen. Den dagen Mini Transat-båten har gjort jobben, kan både bindemiddelet, og karbonfiberne benyttes på nytt.

Støpeprosessen er også mer miljøvennlig, og det slippes ikke ut styrene.

Arkema opplyser at produksjonskostnadene vil bli lavere enn andre termoplast teknologier (kan hende det har sneket seg inn en skrivefeil, og at de mener Thermoset, som betyr herdeplas). Det franske industrikonsernet mener at Elium kan brukes til produksjon alt fra fly og vindmøller til møbler. Arkema merker også en økt etterspørsel etter slike løsninger fra bilindustrien. Arkema kjøpte Bostik for ett år siden, en merkevare bedre kjent her hjemme.