Søk i arkivet

5.5: Skrog og dekk er satt sammen på verftet i Sverige.
5.5: Skrog og dekk er satt sammen på verftet i Sverige.

5.5 m-klassen trekker flere

Også svenskene vil sloss om gull i København i sommer.

DESIGNER: Håkan Södergren står bak linjene på den nye 5.5 metern.
DESIGNER: Håkan Södergren står bak linjene på den nye 5.5 metern.

–Det kan bli 70 båter på startstreken i København, mener konstruktør Håkan Södergren, kjent for Finngulf-båter, SwedeStar, TwoStar og en rekke langsmale skjønnheter. Klassen er i sterkt vekst i mange land. Nå jobber svensken frem en ny 5.5 m som bygges hos Sune Carlsson Båtvarv, nær Stockholm. Verftet bygde også «Wasa IV», 5.5 meteren som tok OL-gull i Acapulco i 1968. Den nye 5,5-meteren får et skrog av rød cedar-tre, trukket med glassfiber og epoksy på begge sider. Båten vil by på en rekke nye ideer, og blir utstyrt med en mast fra Marström.

BULB

– Båten vil få et høyt, rettende moment med ballasten dypt i kjølen, forteller konstruktøren.
Den svenske båten vil ikke blir like ekstrem som den danske, som bygges i København for samme mesterskap, et VM hvor nordmenn vil bli fryktet. Kristian Nergaard har mange gullmedaljer i klassen og er regjerende verdensmester.

SKROG: Den nye 5.5 meteren er bygget med kjerne av tre, trukket med epoxy og glassfiber.

SKROG: Den nye 5.5 meteren er bygget med kjerne av tre, trukket med epoxy og glassfiber.

Foto: Sune Carlsson Båtvarv

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen