Søk i arkivet

RASK: BD56 skal være god for fart over 20 knop, men med 700 hk bensinslukende krefter.
RASK: BD56 skal være god for fart over 20 knop, men med 700 hk bensinslukende krefter.
SMALT: BD56 har doble ror og en ekstrem T-kjøl. Kjølen kan heves fra 3,5 til 2 meter. Smale profiler på kjøl og ror fungerer dårlig i lav fart, noe som vil gjøre båten utfordrende å manøvrere.
SMALT: BD56 har doble ror og en ekstrem T-kjøl. Kjølen kan heves fra 3,5 til 2 meter. Smale profiler på kjøl og ror fungerer dårlig i lav fart, noe som vil gjøre båten utfordrende å manøvrere.
RASK: BD56 skal også seile bra, men er ikke konstruert for CE A. Litt merkelig å se seg selv i cockpiten på en båt som ikke en gang er bygget.
RASK: BD56 skal også seile bra, men er ikke konstruert for CE A. Litt merkelig å se seg selv i cockpiten på en båt som ikke en gang er bygget.

Vil du kjøpe en seilbåt med påhenger for 20 millioner?

BD Yachts tenker utenfor boksen, og har utviklet en 56 fots motorseiler god for 20 knop.

PÅHENGER: BD56 får fremdriften av en eller to påhengere. De står skult inne i en kasse.
PÅHENGER: BD56 får fremdriften av en eller to påhengere. De står skult inne i en kasse.

Det spanske verftet utvikler en båt som kombinerer egenskapene fra seil og motorbåter. Det er ikke snakk om en tung og solid båt, slik vi forbinder med motorseilere, nei, BD56 blir en lettvekter som både skal være raskt under seil, og for motor.

Dette er helt klart en båt for dem med dårlig tid, noe de klassiske motorseilerne ikke er.

Enklest med påhenger

Utviklerne har hatt en utfordring med propellfremdriftsystemet. Det er viktig at båten har minimal motstand gjennom vannet under seil. Det finnes ingen foldepropeller beregnet for fremdrift i høy fart. En senkbar aksling er for komplisert. Løsningen ble en påhengsmotor som kan tiltes opp under seil. Motoren er plassert under en kasse bak i cockpiten, og vil ikke være synlig. Løsningen vil både spare vekt og kostnader. Verftet forteller også at det er en fordel å kunne trimme propellvinkelen.

Motoren gan svinges, som gjør manøvreringen enklere.

BD56 kan leveres med en eller to påhengere. Med en 200 hk vil toppfarten være moderate 11,5 knop, men med to 350 hk vil det være mulig med fart på 21 knop.

Tre lugarer

UTVIKLING: 20 ulike skrogforer er testet ut i simulering for å finne den beste løsningen.
UTVIKLING: 20 ulike skrogforer er testet ut i simulering for å finne den beste løsningen.

Den 56 fots lange båten får et høyt dekkshus hvor salongen er hevet. Cockpit og dørken i salongen er på samme nivå. Byssa er plassert i dekkshuset. Det er også en innvendig styreposisjon.

Båten får tre doble lugarer, alle med hvert sitt bad. Alle lugarene er plasser foran salongen, men køyene er plassert under salongen, noe som sparer plass.

Avanserte løsninger

BD56 vil veie bare 12 tonn. Lav vekt er oppnådd ved å vakuumstøpe skroget med vinylester i stede for polyester.

Verftet oppgir ikke ballasten, men båten får en svært dyp T-kjøl. Med bulben 3,5 meter dypt vil ballasten gi et høyt moment. Seilingsdybden kan reduseres til 2 meter. Både kjøl og ror før racingprofiler, som vil gjøre båten mer utfordrende å seile.

Båten får bare en godkjennelse på CE B-kategorien. Svært få motorbåter har CE A, som gjør den egnet for havseilas, men de fleste seilbåter over 30 fot har denne godkjennelsen.

Båten får en karbonmast med rullebom. Forseilet blir selvskjøtene. Vinsjene er elektriske.

En interessant trend

Seilbåter blir flatere og bredere, mens vi ser motorbåter blir smalere og smekrere. Ny teknologi som stumme seil og karbonmast gir seilbåtene mer kraft, og det gjør det mulig med skrog som planer, og får skrog mer lik en motorbåt.

Motorbåter blir nå utviklet for å bruke mindre drivstoff. Med mindre motor, må skroget være mer lettdrevet, og blir derfor mer lik seilbåtene.

BD56 er utviklet med avanserte dataanalyser for å skape et skrog med optimale egenskaper for seil og motor. Båten skal seile i 9 knop, og får en toppfart på over 20 knop med motor.

Dyrt og annerledes

Med en pris på 2,2 millioner euro uten moms, så blir ikke dette noe billig båt. Med to 350 hk bensinmotorer på hekken, så blir ikke bruken særlig økonomisk heller.

At båten ikke er godkjent for seiling på havet er også en hake, men båten blir unik. Det er det ikke tvil om. At pressemeldingen er sendt ut på russisk i tillegg til engelsk, sier vel kanskje litt om målgruppen.

INTERIØR: BD56 før tre lugarer med hvert sitt bad, og en salong med panoramautsikt.

INTERIØR: BD56 før tre lugarer med hvert sitt bad, og en salong med panoramautsikt.

  

 

 Kommentarer

Noen data

Lengde 16,66 m

Bredde 4,5 m

Dybde 2/3,5 m

Vekt 12,5 tonn

Vann 390 liter

Bensin 980 liter

Mastehøyde 23 m

Storseil 73 kvm

Fokk 62 kvm

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen