OPPGRADERING: Bavaria skal bygge seilbåtene sterkere og lettere med vakuumteknikk.
NY: Bavaria Cruiser 34 er en utvikling av en båt som ble lansert i 2009.

Bavaria blir lettere og sterkere med ny teknologi

Bavaria starter med vakuumstøp av sine seilbåter. Det gir mer kvalitet for pengene.

Publisert Sist oppdatert
KVALITET: Det brukes gjerne transperent gelcoat under vannlinjen med vakuumstøp for å enklere ha kontroll med støpingen. Her fra produksjonen av Moore 55.

Vil ikke påvirke prisen

Å benytte seg av vakuumstøp krever munnskap, men tar ikke flere arbeidstimer. Delphia, som behersker teknikken, bruker ikke vakuumstøp på Maxi 1200, fordi det krever fagpersoner som er bedre lønnet.

–    Vakuum infusion gjør det mulig for oss å bygge stivere og lettere båter til nesten samme kostnad. Det er derfor logisk for oss å benytte metoden for å gi kundene bedre kvalitet.  Metoden vil ikke gjøre båtene dyrere. Vi kommer med en ny prisliste i august, slik vi gjør hvert år, forteller Marcus Schlichting.

 

 

 

STØP: Den nye seilbåten er produsert etter en metode som setter store krav til bindemiddelet. Dette føres inn i laminatet gjennom slanger ved hjelp av vakuum.
GRØNN: Arkema 3 er bygget med et miljøvennelig bindemiddel som kan erstatte epoxy eller polyseter.
GLASSFIBER: Med vakuumstøp leges all glassfiberen opp tørt. Så dekkes formen med plast, og luften suges ut. Så tilsettes bindemiddelet som holder glassfiberen sammen. Teknikken gjør det mulig å benytte ...