2016: 25 båter er nominert i fem ulike kategorier.

Her er de mest spennende seilbåtene

Listen over de nominerte båtene til Årets Båt i Europa er klar.

Publisert Sist oppdatert
PRIS: Årets Båt i Europa skal har vært markedets mest prestisjefulle pris i over 10 år. Seilas er med i juryen som består av journalister i europeiske seilblader.

Rask langturseiler

Django 12.70 er en båt bygget for seiling under tøffe forhold. Båten kan beskrives som er turversjon av Class 40. Den er lett, har mye seil, og er innredet for å kunne bo om bord på skrå.

 

Seilbåt for nybegynnere

Det franske verftet Aspace Vag har tatt frem Ikone 7.50, en søt turseiler på bare 7,5 meter. Båten har masten flyttet langt frem, og bærer bare et storseil. Det gjør seilhåndteringen svært enkel. På slør er det mulig med gennaker.

 

En smak av luksus

Jeanneau utvikler sin yacht-serie for luksuriøse seilbåter. Nyheten på 50-fot blir seriens minste modell, og bygger på samme ideer som 54-foteren som ble nominert i fjor. Båten får klassens største lugarer, og en smart cockpit.

 

Trendy trebåt

RM970 er nyeste modell fra det innovative franske verftet. RM er et verft i sterk vekst og har klart det ved å gå egne veier. 32-foteren er diger for lengden, og har sannsynligvis også gode seilegenskaper.

 

Smått og lekkert

J&J har konstruert en 22-foter for Østerrikske Sunbeam som viser at også små båter kan være kule. Båter er bygget for å kunne bli dratt på henger, men har køyer for fire. Den har ett lettdrevet skrog og veier 1,3 tonn.

 

Performance Cruiser

Sporty båt for alle

Dehler 34 er en kameleon. En båt som både egner seg for turseiling, men kan spekkes opp til rendyrket racing. 34-foteren får en bredt skrog med mye volum. Båten har potensialet til å ta opp arven etter Dufour 34 Performance her hjemme.

 

Høy fart i stil

Grand Soleil 58 er en modell som viser verftets nye retning. Seks båter er solgt før første båt var satt i vannet. Flaggskipet er renere i linjene, og enklere å seile for et begrenset mannskap. Bak skroglinjene står Umberto Felci, som også har tegnet Dufour I mange år. Også interiøret har fått et løft.

 

Definisjonen på Performance cruiser

J/112e ligger helt opp til kategoriens definisjon. Båten erstatter J/109 som ble en stor suksess. J/112e har alt vist at båten har klart å følge forgjengeren på regattabanen, samtidig til by mer komfort og plass under dekk.

 

Den trendy franske

Ofcet 32 er en båt laget av et verft med stor suksess i Mini Transat. Nyheten har linjer fra Marc Lombard, som også står bak RM og flere Jeanneau. Ofcet 32 er tilpasset IRC, men får linjer ingen har sett. Kanskje en trendsetter.

 

For lange strekk

Pogo begynner å bli godt kjent her hjemme. Deres nye 36-foter er perfekt for Norge. Båten er liten nok for shorthandseiling, men byr på nok volum for turseiling. Dessverre blir måletallet på denne typen alt for høyt for å kunne hevde seg på regattabanen.

 

Luksuriøse seilbåter

 

Enklere langtursbåt

Bestevaer 45ST Pure er en aluminiumsbåt bygget for ekspedisjoner. Verftet har jobbet med å utvikle enklere løsninger som skal gi færre problemer for eieren. Båten har en dyp cockpit og et doghouse for uvær.

 

Den ultimate ekspedisjonsbåten

Garcia utvilet en 45-foter etter langtureksperten Jimmy Cornells ideer. Garcia  Exploration 52 er bygget over samme konsept. Båten skal fungere både i tropene som i arktiske strøk, samt tåle en storm.

 

Luksus fra Beneteau

Oceanis Yacht 62 er første modell ut i Beneteaus nye serie av store seilbåter. Båten blir prisgunstig for størrelsen, men skal by på komfort og stil til langt mer kostbare konkurrenter.

 

Eneste fra Skandinavia

X-Yachts har utviklet en helt ny serie seilbåter. X4 er en 42-foter som blir mer komfortabel en båtene i Xp-serien, men sprekere og mer moderne enn Xc-serien. En tung kjøl vil gjøre båten sjøsterk og trygg.

 

Elegant racer

Italia 12.98 har linjene fra sine søsken, men fått en racingkjøl fra Italia 9.98. 42-foteren har klassisk hekk, men er ellers en svært moderne båt. 

Flerskrogsbåter

 

Utfordrer Lagoon

Lucia 40 fra Fountaine Pajot er en katamaran på samme størrelse som Lagoon 39, men lettere av vekt. Verften mener også at plassen er smartere utnyttet.

 

Størst på katamaraner

Lagoon har enorm vekst. Den nye 42-foteren følger opp stil og konseptet til Lagoon 39.

Lugarene er større og løsningen i cockpiten bedre. Større vinduer gir enda bedre utsikt, samtidig skal båten seile bra.

 

Bavaria på to skrog

Nautitech 46 er første modell utviklet etter at Bavaria kjøpte den franske flerskrogsprodusenten. 46-foteren følger samme konsept som Nautitech 40 som ble utviklet før Bavarias oppkjøp.

 

Gjør havet mindre

Outremer 4x er for langturseilere med dårlig tid. Båten er bygget for å seile 200-300 nautiske mil døgnet. Katamaranen er innredet og utstyrt for turseiling, men har smalere skrog og er trangere under dekk enn typiske turkatamaraner.

 

Enkel og rask

Tricat 30 er et fransk alternativ til Dragonfly. 30-foteren veier bare 1800 kilo, og skal kunne seile opp mot 20 knop. Innredningen gir soveplass til seks, og sideskrogene kan vippes inn for å redusere bredden.

 

Spesielle båter

Moderne gaffelrigg

Bihan 6.50 er en dagseiler konstruert av Finot Conq med en spesiell rigg. Båten er vakuumstøpt, og veiere bare 750 kilo. Skroget har moderne linjer. Båten ble først bygget som en «oneoff», men er nå satt i produksjon.

 

For sporty turseiling

Seascape 24 er en modell mellom 18 og 27-foteren. Båten er laget for sporty turseiling, og kan trekkes med henger. Båten har et seilareal i forhold til vekt som en Melges 24, og skal fly på slør.

 

Sjøens lekreste

Spirit Yachts i England bygger trebåter med klassiske linjer, men moderne undervannskrog. Spirit 47CR er bygget for å kunne seile langt, og leve om bord. 47-foteren har lange overheng, men det er allikevel plass til to lugarer.

 

Enkel foiling

Easy to fly er et prosjekt fra Absolute Dreamer. Katamaranen skal foile i svært lett vind.

 

Den nye baugen

Scow FR18 er en dagseiler med baugen fra de raskeste Mini Transat-båtene. Baugen gjør båten mer stabil, og skal plane tidlig. Båten blir bygget av et lite verft i Frankrike.

django12.70
jeanneau51rend2016
sunbeam221
dehler34
bestevaer45stpure2
Garcia 52
x4xyachts
lagoon42
nautitech46
seascape24
spirit47cr