NIELS JEPPESEN: I nærmere 40 år har den danske konstruktøren Niels Jeppesen vært med på å påvirke hvordan båtene vi seiler med skal være.
XC: XC-modellene ble til etter flere års research og representerte at X-Yachts foretok en kursendring i båtmarkedet. Blant annet som en følge av at de trofaste kundene deres var blitt eldre og fått andre interesser.
DATA: Niels Jeppesen startet sin design-karriere med papir og blyant, men nå er det utelukkende data som gjelder når en båt blir skapt.
KOMPLISERT: En seilbåt er blitt en komplisert teknisk innretning med mange installasjoner som man blant annet må beregne vekten på.
VEKT: Hvor vekter er plassert og hvor mange kilo som puttes inn i en båt i form av utstyr er avgjørende for en båts ytelse. Hva slags linjer må for eksempel båten ha for å flyte riktig når gummibåten er på plass i hekken med fulle tanker? Det må ...
INTERIØR: Båter skal ikke bare seile godt. Mange velger båt utifra hvordan innredningen ser ut og fungerer.
SEILTEGNING: Xc-båtene har et dypere og mer v-formet forskip enn Xp-modellene. Seilareale, deplasement og stivhet er nøye avstemt for at båtene skal seile godt.
AGA OCIEPKA: Polske Aga Ociepka er interiørdesigner og en av de ni som utgjør X-Yachts’ design-kontor.
VIKTIG: ? Det er veldig viktig når vi designer en ny båt, at vi lager spesifikasjonene med det samme. Det vil si at vi beslutter tidlig hvilke installasjoner det skal være i båten, og hvordan de skal monteres, sier Niels Jeppesen.

I Niels Jeppesens design-hode

Gjennom 37 år har X-Yachts kommet med nye modeller – samtlige med den samme mannen bak designet: Niels Jeppesen. Hva skjer egentlig i hodet hans når en båt blir skapt?

Publisert Sist oppdatert

Linjene til båter ble tidligere til på et tegnebord. Det var blyantstreker med linjaler, vinkler, blylodd, trekkstokker og kurvelinjaler: En kombinasjon av matematiske og fysiske beregninger og estetiske vurderinger. En blanding av tro og kunnskap, testet over tid og forbedret og tilpasset i lys av praktiske erfaringer.

I dag finnes det oseaner av data og programvare som kan behandle enorme mengder av informasjoner på sekunder. Konsekvenser av forskjellige løsninger kan hentes direkte ut av avanserte dataprogram i stedet for å bli testet etter møysommelig bygging av prototyper eller dyre tankforsøk.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER