HALVTONNER: «Skawbelle» seilte godt i mye vind i Skagerrak, men i Østersjøens brakkvann gikk det tråere.

Herberns havseilere

Her er historien om Sigurd Herberns «Belle-båter» – de han tegnet for kappseilas på havet.

Publisert Sist oppdatert

Som ung og aktiv regattaseiler var jeg selvsagt imponert over den moderne ungdomsbåten Killingen. Den skilte seg klart ut fra de mest populære regattabåtene i 1950- og 1960-årene; Høyt fribord, kort finnekjøl, spaderor, og det var en båt som tålte litt sjø og vind. «Killingen – morsom å seile i kuling» var slagordet.

Sigurd Herbern kjente vi også som en dyktig båtkonstruktør som hadde tegnet mange av de beste spissgatterne, og flere av de første 5.5 mR-båtene i Norge. For meg var det imidlertid som konstruktør av de første «tonn-klasse-båtene» jeg lærte Sigurd Herbern å kjenne. Jeg hadde seilt mannskap i mange havkappseilaser i Norge og England og gikk med planer om å kjøpe en egen båt for havseilas. Blant de aktuelle den gangen var en Sparkman & Stephens-konstruksjon på 31 fot – en «halvtonner», som ble bygd både i Storbritannia og i Sverige.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER