Søk i arkivet

GRØNN: Volvo Penta lanserer to nye motorer som erstatter D2-55
GRØNN: Volvo Penta lanserer to nye motorer som erstatter D2-55

Nye motorer for strengere miljøkrav

Volvo Penta kan ikke lenger selge sin 55 hester, og har erstattet denne med to nye motorer på 50 og 60 hk, men produsenten følger ikke med i tiden.

DREV: Begge de nye motorene kan brukes med seilbåtdrev.
DREV: Begge de nye motorene kan brukes med seilbåtdrev.

Det er utslippskravene RCD II, nivå 2 som trer i kraft 18. Januar som gjør at Volvo Penta bytter ut sin populære motor. Volvo Penta D2-55 står i svært mange seilbåter fra 40 til 50 fot. 55-hesteren er den eneste seilbåtmotoren som ikke klarer kravene. D2-55 inngår i Volvo Pnetas serie av småmotorer som ble innført i 2008

Flere valg

Fra nå av blir 55-hesteren erstattet av to nye motorer på 50 og 60 hester. Det vil gi oss som båtkjøpere flere valgmuligheter. Mange oppgraderer fra 40 hester, og da passer kanskje 50 bedre enn 55-hester, og 60 hesteren kan bli et fornuftig alternativ til den forhatte 75-hesteren.

D2-75 selges fortsatt

Volvo Penta D2-75 er bygget på samme blokk som D2-55 som nå utgår, men har turbo. Mange oppgraderer for å kunne holde en marsjfart på lavere turtall, men da er en turbo-motor ikke det beste valget. Mange Volvo Penta D2-75 har også opplevd problemer med seilbåtdrevet. Dette er den største motoren for seilbåtdrev. Selv om de fleste problemene nå skal være ordnet, så kan det nok være tryggere gå for en 60 hester.

Følger ikke med

Tross for at de fleste seilbåteiere med båter i 40-fotsklassen velger litiumbatterier, så har ikke Volvo Penta tatt hensynt til dette. De nye motorene har fremdeles en dynamo på 115 amp. Litiumbatterier tar i mot all strøm dynamoen kan produsere. Det gjør at dynamoen går på maks i lang tid, og kan skade den.

Synd at Volvo Penta ikke følger med i tiden. Alle motorer burde i dag vært levert med ladesystemer optimalisert mot litiumbatterier.

 

SMART: Trond Arvid Røsvik har utviklet et avansert elektrisk system i båten, basert på erfaringer fra hva han har gjort med solcellepanel hjemme.

LES: Lader bilen fra båtens batterier

Trond Arvid Røsvik har eget kraftverk om bord. Båten har fremtidens løsninger i dag.

 

Kaster ut Volvoen

Volvo Penta leverer motorer til Volvo Ocean Race-båtene som har et svært avansert system for å generere strøm om bord. Løsningen har gjort det mulig å bli kvitt generatoren som var i disse båtene før. Det blir dieselmotorer i Vovo Ocean race båtene som starter til høsten, men til racet etter det vil det bli utviklet helt nye båter, og de vil ikke være avhengig av fossilt drivstoff. 

LES: Ut med Volvoen i Volvo Ocean Race

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen