Båten min: Hallberg Mistral 33

NÆRHET TIL SJØEN: Med lavt fribord blir nærheten til sjøen langt større i Henrik Søilands Mistral 33 enn i dagens moderne båter hvor cockpiten er atskillig høyere over havflaten. Det gir fartsfølelese. Ulempen er at det kommer en sjøsprøyt inn i ...
SALONGEN: Det er god passasje med nedslått bord. Parafinlampen er sikret for tøff seilas.
KARTBORD: Kartbordet har fått en prioritert plass i fartsretningen og er utført i møbelkvalitet.
BYSSA: Byssa er trang, men praktisk. Komforten er med vilje holdt enkelt, med håndpumper til vann.
MOTOR: Den nye, kraftige motoren har det trangt i motorrommet.
VAKKERT: Alle beslag er nye og blanke og skinner vakkert. Det er mange flotte detaljer forut i baugen.
DETALJER: Også detaljene skal skinne om bord i en båt som Mistral 33.
STIL: Om bord i en båt med stil og tradisjon er det som seg hør og bør et eksklusivt servise med tilhørende bestikk som hører båten til.
MISTRAL 33: Det er stor forskjell på akterspeil anno 1970 og dagens. Men selv om akterskipet er smalt, er det plass til en fot på dekket utenfor sargen.
TREVERK RUND BAUT: Båten til Henrik Søiland har en vakkert restaurert cockpit der det ikke er mange plastflater som er synlig.
MYE NYTT: I forbindelse med at cockpiten er restaurert er det tilført en del nytt utstyr: Løygang, vinjser og instrumenter.

Hallberg uten Rassy

Mistral 33 er en klassiker og en av de første båtene som ble et resultat av den nye plastalderen.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig syntes jeg det fikk holde med én spesiell båt fra Stavanger da jeg avtalte å skrive om Thomas Middelthons Nicholson 35 i forrige nummer. Jeg hadde bedt om tips til flere båter når jeg først dro til Stavanger, helst litt mer kurante båter. Men Thomas insisterte, for dette var ikke bare en Mistral, dette var «Norges fineste Mistral»!

Ikke vet jeg hvor mange Mistraler det fins i Norge, og hvor fine de er, men det trengtes bare et kort blikk på båten for å overbevise meg – også fordi den uttrykte en båteier som klart matchet mine kriterier for denne serien. Båter er ikke som biler, og båteiere flest er ikke – etter mitt inntrykk – som mange bileiere som stadig bytter til ny modell. Båteiere flest har båter de ofte har hatt i 20, 30 og over 40 år, og de tar godt vare på dem. Fordi en båt er ikke bare en materiell ting, den er … ja, det er sågar de som hevder at båter kan ha sjel!

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER