Årets spesielle båt: Beneteau Figaro 3

FOILER: Foilene erstatter vannballast og reduserer totalvekten.
DEKK: Det er ingen vinsjer på hyttedekket, men avlastere for innhal, høyden på skjøtpunktet og kicken. Disse justeres for hånd via flere utvekslinger.
COCKPIT: Båten er utviklet for shorthanded-seiling. Skumplatene for setet til rormannen gir varme og er sklisikre.
LETT: Figaro 3 er som et såpestykke på vannet.
INNREDNING: To kraftige skott i midten stjeler volum. Konstruksjonen gir støtte for masten og foilene.
FOILER: Foilene er plassert i kasser mellom to skott og oppunder dekk. Kontrollinjene går gjennom overbygget.
PERFEKT: Alt er innen rekkevidde for rormannen. Det kreves lite krefter, også å styre.
KONTROLL: Storseilskjøtet er ført frem til rormannen hvor det er fin- og grovhaling.
INNHAL: Forseilet er satt på forstagsprofil. Skjøtpunktet er flytende ved hjelp av ulike halinger.
KANALER: Liner er ført fra masten akter til cockpiten via kanaler.
LINER: Det er ingen vinsjer på hyttedekket, men avlastere for innhal, høyden på skjøtpunktet og kicken. Disse justeres for hånd via flere utvekslinger.
Test of 6 yachts for election of the European Yacht of the Year 2017/2018 Beneteau Figaro3 Kategorie Special Yacht

Foilene skal gi stabilitet

Figaro 3 viser at Beneteau kan bygge regattabåter til kresne seilere.

Publisert Sist oppdatert

Ideen bak den opprinnelige Figaro-modellen var å skape en entype havseiler i kjølvannet av halvtonner-klassen, som fra og med 1980 var blitt benyttet i soloseilasen La Solitaire du Figaro Suzuki. Første Figaro ble konstruert av Groupe Finot og Jean Berret og så dagens lys i 1990. I 1991 vant Yves Parlier den første utgaven av Figaro-seilasen der den nye entypebåten ble benyttet.

Figaro 2 kom på vannet i 2002, konstruert av Marc Lombard, og den representerte et stort løft. Etter 15 år i tjeneste er disse båtene nå slitt. Det blir for mye mekk og for lite seiling. Figaro 2 har symmetrisk spinnaker og andre løsninger som rett og slett ikke er overførbare til klasser som Class 40 og IMOCA, som er neste steg for mange soloseilere etter å ha seilt Figaro.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER