Søk i arkivet

IDEELL: Torpedo Cruise 4 har en kraft som tilsvarer en 8 hk. Motoren koster 38 000 i Norge og vil være det som gir mest rabatt i Sverige.
IDEELL: Torpedo Cruise 4 har en kraft som tilsvarer en 8 hk. Motoren koster 38 000 i Norge og vil være det som gir mest rabatt i Sverige. Foto:

Svenskene subsidierer elektriske båtmotorer

Den svenske regjeringen strør om seg med tusenlapper for å bedre miljøet på sjøen.

LITEN: ePropulsion Spirit 1 yter en
kilowatt, og kan erstatte en 3-4 hk bensin. Motoren koster 17 000
kroner, og kan erstatte mange 2-taktere, men faller utenom
støtten i Sverige.

LITEN: ePropulsion Spirit 1 yter en kilowatt, og kan erstatte en 3-4 hk bensin. Motoren koster 17 000 kroner, og kan erstatte mange 2-taktere, men faller utenom støtten i Sverige.

SEILmagasinet

Fra 12. april kan kjøpere av elmotorer få støtte opp mot 25 prosent av kjøpesummen, men støtten er på maksimalt 10 000 kroner, så en gavepakke slik vi har på elbiler her i Norge, er det ikke snakk om. Støtten er kun på elektriske påhengsmotorer med effekt under nok til å erstatte en femhester bensin. Små elmotorer som brukes til for eksempel fiske vil ikke falle inn under støtten.

LES: Nye SSB-tall viser at fritidsbåter slipper ut betydlige mengder CO2

En del spørsmålstegn

Sverige støtter både elbiler og elsykler med ett mindre beløp, og denne potten er økt med 34 millioner til 395 millioner for 2018.

– Vi må kjapt skifte ut møkkete, ueffektive og støyende forbrenningsmotorer til rene, stille og effektive elmotorer uttaler klimaminister Isabella Lövin i en pressemelding fra Regjeringskansliet.

Der kommer det fram at støtten dreier seg om elektriske utenbordsmotorer, men artikkel i Aftonbladet hevdes det at støtten også vil gis til elektriske innenbordsmotorer.

Det står ingen ting om støtte til batterier, som utgjør en vesentlig del av kostnaden med ett elektrisk anlegg i båt.

LES: Satser på elektriske påhengere 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen