STRØM ELLER BENSIN? VI TESTER:

TEST: Vi ville finne ut om elmotor er fornuftig alternativ til små påhengsmotorer.
SEILBÅT: Elmotor er perfekt for seilbåter inn og ut av havn, men ikke for lengre distanser.
JOLLE: Små joller brukes gjerne kun til korte turer. Elmotor gir mange fordeler.
UTSLIPP: Til tross for vår miljøbevisthet klarte vi å søle bensin under montering av påhengeren. Vi glemte å stenge bensintilførselen.
NEDSENKET: Elmotoren har selve drivverket under vann. Det gir mer direkte kraftoverføring.
STRØM: Mye strøm er viktig for rask lading. Kraftig lader er ekstrautstyr.
ROBÅT: En gammel Askeladd med lettdrevet skrog ga elmotoren lang rekkevidde.
LADING: Torqeedo og ePropulsion har løsninger for å lade med sol, men det tar tid. Det er også mulig å lade med 12 volt, men det går kjappest med landstrøm.
én krone: Så langt kommer seilbåten for én krone i 3,5 knops fart med de ulike motorene fra Aker Brygge. Mest effektiv er ePropulsion, etterfulgt av Torqeedo. Biltema klarer ikke farten, mens med bensinmotoren ville vi knapt komme ut av havn.
STILLE: ? Kan ikke vi også få elmotor i båten, pappa, var Astris reaksjon da vi testet elmotor. Naturopplevelsene vokser.

Tre elektriske mot én bensin­påhenger

Elektriske påhengere kommer. Vi ville se om de holder mål, og hvordan de yter i forhold til en enkel og prisgunstig bensinmotor.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER