Søk i arkivet

KUL: Corsa 915 blir en lett og sprek 30-foter for ORCi
KUL: Corsa 915 blir en lett og sprek 30-foter for ORCi

Kul 30-foter fra Italia

Matteo Polli har tegnet en smart regattabåt til en grei pris.

DESIGN: Matteo Polli har vunnet VM i
ORCi to ganger med Italia 9.98. Han har også optimalisert
båter for reglen.

DESIGN: Matteo Polli har vunnet VM i ORCi to ganger med Italia 9.98. Han har også optimalisert båter for reglen. Foto: SEILmagasinet

Corsa 915 er fremdeles bare på tegnebrettet, men ser ut til å ha livets rett. Båten fremstår som en TP52 i miniformat, ett alternativ til Farr 280, FarEast 31 og C&C30, men litt mindre ekstrem. Den vill både veie litt mer, og ha mindre duk, men de tre nevnte båtene er utviklet som entype-båter, og ikke klart seg så godt under måleregler. Corsa 915 blir utviklet med tanke på ORC og IRC, og vil få et gunstigere måletall. Matteo Polli er kjent for å kunne knepene for å få gode måletall under ORC.

Båten vil kunne både seile ORCi i sportsbåtklassen, og havseilas i ORCi klasse C. Måletallet i ORCi er beregnet rundt 600, som gjør at den skal holde følge med 40-fotere.

Nye Dehler 30 One Design blir også en spennende nyhet opp mot Corsa 915. Dehler hav valgt å spisse seg mot shorthandseiling, og tilbyr innredning.

JOLLE: Corsa 915 blir som en diger
jolle. Innredningen er benker og to køyer.

JOLLE: Corsa 915 blir som en diger jolle. Innredningen er benker og to køyer.

Smart størrelse

Corsa 915 er bygget for å få plass i en 40-fots container. Den skal også kunne trekkes på veien med en henger som vinkler båten for å redusere bredden til under 2,55 meter, men dette krever en tung bil.

Den italienske båten har ingen overbygg, men har et relativt høyt fribord, og skal ha sittekomfort under dekk. Innredningen blir sittebenker på hver side av kjølkassen, og to rørkøyer bak.

Båten er konstruert for å ha en påhengsmotor på 6 hk i brønn under cockpitdørk.

LES: Italia 9.98 – VM-vinner til turseiling

HEKK: Skroget er smalt i akterskipet
ved vannlinjen, men vekket har stort overheng som gir effektiv
utnyttelse av mannskapsvekten.

HEKK: Skroget er smalt i akterskipet ved vannlinjen, men vekket har stort overheng som gir effektiv utnyttelse av mannskapsvekten.

Allrounder

Som Matteo Pollis andre vellykkete båter, vil Corsa 915 har full bredde i dekk, men avsmale sterkt bakover i vannlinjen. Det vil gi en godt slipp av vannet akter, og gli gjennom vannet med minimal motstand. Designeren beskriver båten som en allrounder. Ut fra linjene ser den ut som å bli en rask pølsebanebåt, som ikke vil plane like lett som C&C30 og FarEast som har rettere skroglinjer, lavere vekt, og mer duk.

 

 

Enkelt dekksutstyr

Båten får bare to vinsjer, satt på hyttedekk. Båten er konstruert for en mannskapsvekt på 550 kg, men dekkslayouten vil også være egnet for shorthandedseiling. Rormannen har en piano ved sine føtter med justeringsmuligheter for storseilet. Liner vil blir ført under dekk.

Båten er tegnet med baugspryd, men også med symmetrisk spinnaker som vil være gunstigere under ORC.

Italia 9.98 og Italia 11.98, også fra Matteo Polli har baugspryd for cruisingversjonen, og uten for racing.

Det er ingen opplysninger på kjølform og vekten av denne. Sannsynligvis vil det utvikles ulike kjøler for ulike markeder. Matteo Polli har utviklet en særegen kjøl for Italia Yachts med en lang og tynn bulb. 

Corsa 915 skal koste rundt 100 000 euro uten moms og seil.

Corsa 915 Far East 31 Farr 280 C&C30 Dehler 30
Skrog 9,15 m 9,60 m 8,72 m 9,15 m 9,14 m
Bredde 3,00 m 2,95 m 2,87 m 3,00 m 3,20 m
Dybde 2,00 m 2,10 m 2,10 m 2,30 m 2,20 m
Vekt 2000 kg 1800 kg 1600 kg 1812 kg 2800 kg
Ballast 1200 kg 650 kg 940 kg
Storseil 31 kvm 41 kvm 32,2 kvm 33 kvm 34 kvm
Fokk 25 kvm 24 kvm 20,4 kvm 27 kvm 28 kvm
Spinnaker 65 kvm 120 kvm 107 kvm 119 kvm 75 kvm
RÅ: Båten vil koste 1,2
millioner kroner pluss seil.

RÅ: Båten vil koste 1,2 millioner kroner pluss seil.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen