Søk i arkivet

Seilbåter og utstyr

Årets båt 2018: Båt-trender anno 2018

Design og komfort betyr fortsatt mye, men gode seil­egenskaper og et gjennomtenkt konsept er vinner-oppskriften i år.

«Statsraad Lehmkuhl» blir hybrid

Bergens stolthet får batterier, og blir verdens første bark med eldrift.

CanBus for alle pengene

Garmin kjøper opp svenske Trigentic AB som står bak EmpireBus.

Årets flerskrogsbåt: Neel 51: Når tre er bedre enn to

Neel 51 er noe så spesielt som en tur-trimaran. Det avstedkom innledende skespis hos Årets Båt-juryen, men munnet ut i entusiasme.

Årets luksuriøse turseiler: Amel 50: Komplett langturbåt

Amel har en historie med sære båter. Den nye 50-foteren er en gjennom­tenkt turbåt med stor appell.

Årets spesielle båt: Beneteau Figaro 3: Foilene skal gi stabilitet

Figaro 3 viser at Beneteau kan bygge regattabåter til kresne seilere.

Årets performance cruiser: Club Swan 50: Vant med ekstremt design

Nautor’s Swan merket seg bruksmønsteret til eierne av Club Swan 42 og Swan 45 og brukte dette for å utvikle 50-foteren. De traff spikeren.

Båten min: Cenit 37: Den første og siste båten

Da Stein Brenders så seg om etter en bra turseiler, var det første gang han skulle kjøpe båt. Det ser også ut til å bli hans siste.

SEILjuss: Når skader oppdages etter flere år

Båten ble solgt «som den var» og det hadde gått fire år da det ble avdekket at båten hadde grunnstøtt og blitt reparert, noe selger ikke hadde opplyst om. Kan kjøperen fortsatt gjøre krav gjeldende overfor selger?

KYSTKULTUR: 7,8 millioner til tradisjonsbåtbygging

I midten av januar 2018 mottok Forbundet Kysten en gave på 7,8 millioner kroner fra Sparebank­stiftelsen DnB. For pengene skal det bygges 20–30 tradisjonsbåter.

Klinkbåtbygging kan bli kulturarv

Forbundet Kysten leder et nordisk arbeid for å få klinkbåtbygging på UNESCOs liste over menneskehetens immatrielle kulturarv.

Båtutstillinger 2018: Sjøen for alle nærmer seg, men det fins flere

Hele året arrangeres det båtutstillinger verden over, men for norske seilere er høsten, vinteren og tidlig på våren den mest aktuelle tiden.

Domani S30: Et lite smykke av en dagseiler

Domani S30 er en ni meter lang dagseiler som blir bygget i Belgia.

Nyhetsbrev

Gå til toppen