Søk i arkivet

Seilbåter og utstyr

Superyacht-pris til Baltic

Det finske Baltic Yachts forsvarer sin posisjon blant verdens ledende superyacht-verft. I år gikk finnene til topps i konkurransen om «The World Superyacht Awards» med båten «Hetairos», en 66 meter ketch.

Film av «Britannia»

Replikaen av kongeyachten er flyttet fra Son til England. Der er arbeidet i full gang. Tyske Yacht har laget film.

Første bilder av RM 1260

Det franske verftet har akkurat fått sjøsatt sin nyhet.

Grand Soleil med ny 43-foter

Det Italienske verftet følger oppskriften fra 39-foteren.

Xp 50 seiler

Tredje modell ut i den nye Performace-serien fra X-Yachts er ferdig.

Gjennomtenkt turseiler

Fransk båtdesignfilosofi får stadig mer anseelse i markedet. RM-båtene er solide turseilere inspirert av brede og lette regattabåter for shorthandseiling. Vi har seilt den største av dem, RM 1350.

Moderne seil Formstabile seil gir mindre krengning

Formstabile seil gir deg en langt bedre seilopplevelse enn standardseilene nye båter gjerne er utstyrt med. Det mener samtlige seilmakere SEILmagasinet har snakkket med.

Arcona 36 og Contrast 36 1980-talls kvalitetsfølelse

Den gode kvalitetsfølelsen er påtagelig om bord i svenskbygde Arcona 36 og Contrast 36. Klisjeen «mye båt for pengene» gjelder for dem.

Seil blir rimeligere – i fremtiden

Den teknologien vi ser i dag er mer enn 20 år gammel. Den nye generasjonen seil vil bli betydelig billigere, mener Henrik Smith.

De eksotiske fiberne

Seilmakeren har mange fibre å velge i når han skal designe seilet ditt. Her er en oversikt.

En bransje i endring

Selv om det ikke pågår en stor revolusjon i seilmakerbransjen for øyeblikket, betyr ikke det at det ikke skjer endringer.

Pascal Conq fra Finot Conq: – Vekten er avgjørende

Pascal Conq fra Finot Conq er årets båtkonstruktør og står for linjene på to av båtene som er kåret til Årets Båt i Europa. Begge har et moderne skrog, men de er i hver sin ende av vektskalaen.

Tor Hove, Fjordsail AS: Tre ønsker som ikke kan oppfylles

– Det hele koker ned til en grunnleggende konflikt mellom tre ønsker: Performance, økonomi og komfort. Mitt postulat er at du kan kombinere to av dem, men ikke tre.

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.
Gå til toppen