Søk i arkivet

Seilbåter og utstyr

Rettsaken i Fredrikstad: Solgt før CE-merkingen var godkjent

En båt skal ikke kunne brukes før det er godkjent av EUs direktiver. Mye tyder på at det har skjedd med Dufour 405. 

Rettsaken i Fredrikstad: – Seilbåter har ikke godt av å stå på land

Dufour-direktør Salvatore Serio mener vi oppbevarer båtene feil om vinteren i Norge. 

Najad kjøper Arcona

Begge selskapene vil fortsette, men under felles ledelse og eierskap. 

Rettstvisten mellom Dufour og båteier er i gang

Dufours advokat hevder at båten er konstruert og bygget i samsvar med krav oppstilt av klassifikasjonsselskapet Bureau Veritas. Videre anføres at kravet er foreldet.

Nytt bunnstoff uten kobber

Seajet lanserer en billigere utgave av sitt effektive middel 038 Taisho.

Ser fartsretningen på radaren

Raymarine oppgraderer Quantum-radaren med Doppler-teknologi.

Dufour-verftet på nytt spor: Selvpålagt kvalitetssystem

Dufour-verftet legger ikke skjul på at de fikk en stor lærepenge av hva salgssuksess og for rask vekst kan medføre. Nå har verftet gått i seg selv og injisert en solid dose industrialisert system og kontroll i produksjonen.

Årets båt 2018: Båt-trender anno 2018

Design og komfort betyr fortsatt mye, men gode seil­egenskaper og et gjennomtenkt konsept er vinner-oppskriften i år.

«Statsraad Lehmkuhl» blir hybrid

Bergens stolthet får batterier, og blir verdens første bark med eldrift.

CanBus for alle pengene

Garmin kjøper opp svenske Trigentic AB som står bak EmpireBus.

Årets flerskrogsbåt: Neel 51: Når tre er bedre enn to

Neel 51 er noe så spesielt som en tur-trimaran. Det avstedkom innledende skespis hos Årets Båt-juryen, men munnet ut i entusiasme.

Årets luksuriøse turseiler: Amel 50: Komplett langturbåt

Amel har en historie med sære båter. Den nye 50-foteren er en gjennom­tenkt turbåt med stor appell.

Årets spesielle båt: Beneteau Figaro 3: Foilene skal gi stabilitet

Figaro 3 viser at Beneteau kan bygge regattabåter til kresne seilere.

Nyhetsbrev

Gå til toppen