Søk i arkivet

Seilbåter og utstyr

Priskrig på billige seil

Breeze gjør det mulig å bestille seilene selv på nett, men Gran Seil og Boding kan levere nesten like billig.

Stø kurs mot nye seil

Å velge nye seil er ingen enkel prosess. Teknologier med ulike navn og uoversiktlige egenskaper gjør det komplisert å velge. Her er priser og råd fra seilmakere.

Skreddersydd forsikring gir mest for pengene

Du får den aller beste forsikringen om du finner et selskap som har priser og vilkår som passer din båt og din kompetanse. For å finne frem til den rette, må du sjekke med flere aktører.

Lette og planende:: Veien til fart

Kjølbåter er født med et innbygd handikap: Jo mer seil, desto mer stabilitet må de ha i form av kjølvekt. Og større totalvekt hemmer farten. ­Løsningen er å flytte kiloene lengst mulig ned.

Jeanneau Melody 34 og Jeanneau Sun Odyssey 35: Gammelt eller nytt brukt?

Eldre seilbåter er i dag billige, men hvordan er disse båtene mot en nyere bruktbåt? Vi seilte en Jeanneau fra sent på 1970- tallet mot en Jeanneau fra 2000, og vi fikk noen overraskelser.

Til salgs: Restaurert 19,5 kvm-klenodium

Nå kan du få deg en nyrestaurert og vakker spissgatter.

Nytt utstyr: Hold på koppene!

Kopper som står stødig er alltid ønskelig i en båt.

Ny vri:: Seilbrett med sitteplass

Nå kan du også sitte og seile brett!

Båten min: ODETTE II: En vakker Ballad(e)

Jeg har avtalt å møte Bror Hagemann på kontoret hans. Kontoret ligger i Frognerkilen i Oslo, er bygd i 1972, velbrukt, med trivelig og lun treinnredning, 30 fot og av merket Albin Ballad.

Mer lokal moro

– Jeg tror seiling har et kjempepotensiale. Der det er ildsjeler som drar i gang, ser vi at det blir aktive miljøer ganske raskt, sier Per Christian Bordal i Norges Seilforbund.

Sikkerhet: Når vannet er kaldt og minuttene teller

Overlevelsesdrakter, redningsvester og elektronisk sikkerhetsutstyr redder liv, men er ikke alltid egnet til å jobbe i. Vi har vært med på test av tre produkter som ivaretar sikkerheten.

Spennende kineser: 31 fot ren karbonfiber

Simonis Voogd har tegnet Far East 31R.

Hemmeligheten er spesialtilpasninger

16 av 20 båter i Vendee Globe hadde autopilot fra B&G. Produktsjef Alan Davis forklarer hvorfor.

Nyhetsbrev

Gå til toppen