Søk i arkivet

Seilbåter og utstyr

HP 1030 Ny entypebåt til fantompris

680 000 kroner – med moms og seil – det koster den nye, svenske 34-foteren HP 1030. – Utrolig, men sant, sier mannen bak prosjektet; Hans Pettersson.

CB 66 på vei tilbake

Kvalitetsproblemer og krangel har skremt folk vekk fra CB 66, men Hans Petterson hevder at båten vil få et skikkelig comeback.

Usikker på hva båten tåler

Konstruktøren Pascal Conq har store forventninger til Alex Thomson og Andrew Cape i Barcelona World Race, men er usikker på hva båten tåler.

Tøffing fra Pronavia

Svenske Pronavia AB sjøsatte nylig det første eksemplaret av Christian Stimsons 42 fots cruiser/racer. Båten har fartsfylte linjer og blir en hard nøtt på regattabanen

HP 1030 tar form

Hans Petterson og komposittekspert Jörgen Larsson har vært i Norge og snakket med norske interesser for sin spenstige 34-foter. De håper på 20 båter i Færder’n 2008. 

Lekre linjer og moderne ideer

Hypermoderne rigg, men tradisjonelle linjer er oppskriften til tyske Knut Biehl og hans 8,8 meter lange dagseiler.

Ny svensk elektronikkpakke

Utstyret vil bli offentliggjort under Mets i november, men Seilas har alt fått en demonstrasjon av Anders Bergström. Her er fremtidens regattaelektronikk. Med True Heading får du et system som håndterer alt du må ønske deg om bord. 

Melges med 20-foter

Melges Boat Works i Zenda, Wisconsin har hatt enorm suksess med Melges 24. Også storesøster Melges 32 ser ut til å bli en suksess og 17-foteren har slått bra an i USA. Nå kommer 20-foteren!

Ny Arcona 430 på gang

Arcona Yachts utvikler modellprogrammet i den nye generesjons båter og vil med det første presentere en ny 43 foter,  Arcona 430.

Dårlig service i Sverige

Nye Volvo Penta seilbåtmotorer vil heller ikke starte i andre land. Selv i Göteborg er det vanskelig å få service.

Elegant dansk dagseiler

Et lite dansk trebåtverft bygger et smykke av en dagseiler som vil få premiære i februar. 

X-WING 40 - et 40 fots jollekonsept

Ikke er det en trimaran, ikke en proa, - men en jolle som balanseres ved en utrigger fylt med vann. Er dette fremtidens fartsvidunder?

Hallberg Rassy utvider

Verftet trenger mer plass, og lager nytt hovedkontor.

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.
Gå til toppen