Klåstadskipet

HOVEDATTRAKSJON I TØNSBERG: Klåstadskipets byggeplass utenfor Oseberg kulturhus er blitt en attraksjon i Tønsberg.
ERFAREN TREBÅTBYGGER: Jan Vogt Knutsen sørger for at Klåstadskipet i størst mulig grad blir bygd slik vikingene bygde skipene sine.
HARDT SPUNNET: Ullgarnet som brukes er tvunnet fire ganger mer enn vanlig garn.
FLERE TUSEN NAGLER: Skipet har flere tusen nagler som alle er smidd på byggeplassen.
KLEMME: En kile sørger for god kraft.
VIKINGSKIP: Klåstadskipet blir gjerne kalt Norges fjerde vikingskip, og det er i første rekke et handelsskip.
TRENAGLER: Trenaglene går gjennom skroget.
PÅ GAMLEMÅTEN: Under byggingen gjøres alt på den gamle måten.
IKKE SÅ KRIGERSK: Klåstadskipet var handelsskip, og vikinghjelmer var ikke det aller viktigste utstyret.
KJERRINGA: Her skal masten plasseres.

Turen går til Miklagard

Klåstadskipet bygges i Tønsberg slik vikingene gjorde det på 900-tallet. Kopien av det gamle handelsskipet skal seile langs kysten av Norge, inn i Russland og ut i Svartehavet.

Publisert Sist oppdatert

En stormfull vinternatt på slutten av 900-tallet strandet en 20 meter lang knarr i Klåstadkilen ved Larvik. Den hadde trolig seilt fra Skien, der handelsskipet ble lastet med brynesteiner fra Eidsborg i Telemark. Fra Skien seilte båten rundt Mølen og østover. Skipet ble trolig overrasket av storm fra sør og ble drevet inn i Viksfjord til det endte i Klåstadkilen. Lite ante mannskapet at hendelsen skulle gjøre skipet kjent tusen år senere.

Halvveis bevart

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER