TØFF: FarEast 37R ser svært rask ut, og prisen er hyggelig.

FarEast med sporty 37-foter

Denne må jo bli sinnsyk morsom å seile. FarEast 37R kommer til sommeren.

Publisert Sist oppdatert
COCKPIT: Båten leveres standard med rorkult, men kan også ha to ratt. Cockpiten har fire vinsjer.
INNREDNING: Båten blir enkel under dekk, men har det aller mest nødvendige.
MODERNE: Nyheten får et skrog som vil plane lett.

Lav vekt, moderne skroglinjer og mye seil er en oppskrift som fungerer. Når du samtidig klarer å dytte nedi en innredning for turseiling, så blir det en båt som kan gi morsomme opplevelser. Når den til og med ikke koster all verden, så bør det bli en suksess.

Fra Kina

FarEast er mest kjent for å bygge optimister, men har en serie spreke seilbåter fra 31 til 19 fot. Den nye 37-foteren viderefører linjene og detaljer fra denne R-serien, men har fått ett skrog med innredning, og innenbords motor.  Nyheten er designet av Simonis & Voogd Yacht Design fra Nederland, og får alt av utrustning fra USA og Europa, men båten blir bygget i Kina. Der skal den støpes med vakuum i former bygget av aluminium, som skal gi et mer presist resultat.

Les mer om FarEast 23 her.

Rask og billig

37-foteren som kun vil veie 4,4 tonn, skal koste fra 140 000 dollar uten moms. Det er unikt for en sportsbåt av denne typen.

Vekten på kjølen er ikke oppgitt, men i følge pressemeldingen skal den være høy.

Båten får en rigg som skal være enkel å håndtere, og versjonen med rorkult, så vil båten sannsynligvis være ideell for shorthandseiling.

Hvordan båten vil hevde seg i regatta faller mye på målebrevet. IRC-båtene i denne størrelsen har gjerne en lettere kjøl uten bulb, og mindre seil, mens ORCi har et skrog med mer rocker (kurve mot hekken). 

Sporty turseiler

 FarEast 37R får en enkel innredning med klassisk layout. Det er åpent inn til lugarene, og den eneste døren er inn til badet.

Baugen er negativ, som de mindre båtene fra FarEast. Ikke akkurat tilpasset livet skjærgården, men kult.

Du finner test av FarEast 28R her