TØFF: RS 21 har fått linjene frem til baugen fra Hugo Boss.
STØTTE: Båten har ingen ristropper, men større for beina. Fra kontrollboksen til storseilskjøtet er det også plass til elmotor.
SPINNAKER: Sløreseilet pakkes ned i et hull i dekk rett foran kjølen. Den har ikke en strømpe fra baugen slik RS Feva, eller K19.
Dekket foran masten er halvhøyt. Baugsprydet er inntrekkbart. Fokka er uten rulle.
AGGRESIV: Med negativ baug og skarpe kanter langs skroget har RS 21 fått ett moderne uttrykk, men båten er snillere enn K19.

Rå kjølbåt utviklet med norsk hjelp

RS 21 var en av de mest oppsiktsvekkende nyhetene på Boot i Dusseldorf. En ung norsk designer har vært med på utviklingen.

Publisert Sist oppdatert
K!): Birger Kullmann utviklet K19, en båt basert på samme ideer som RS 19.
BULB: Ballast skal hindre kullseiling, og gjøre båten trygg.
ÅPEN: Cockpiten er i hele skrogets lengde. Båten skal passe for to til fem seilere.
EL: RS 21 kan leveres med nedfellbar elektrisk motor.
AGGRESIV: Med negativ baug og skarpe kanter langs skroget har RS 21 fått ett moderne uttrykk, men båten er snillere enn K19.

RS fra England er kjent for moderne joller. RS Feva er den mest kjente her hjemme. Nå har RS Sailing utviklet en sprek kjølbåt for allsidig bruk. Målgruppen er seilforeninger og klubber hvor seilerne leier seg for å benytte seg av båten. Dette er en voksende trend i Europa. Unge mennesker ønsker å eie minst mulig, men vil gjerne seile. RS 21 er ikke langt unna K19 som Birger Kullmann utviklet for 15 år siden.

RS 21 er to fot lengre enn K19, og nesten 250 kilo tyngre, mens seilarealet bare er marginalt større. Selv om RS 21 ser svært sprek ut, så er den mer sedat enn båten til Kullmann som også hadde et skrog av karbon.

Norsk hjelp

Det er Herman Schrader Bordal som har vært med på utviklingen av RS 21. Han studerer Marin teknikk ved NTNU og tar der en 5-årig integrert master i Hydrodynamikk.

– I løpet av sommeren fikk jeg tilsendt konseptskisser av den nye Rs 21 og hadde noen tilbakemeldinger på designet, og da spesielt rundt baugpartiet. Så slik så sparret vi litt frem og tilbake rundt utseendet på båten. Det var utrolig givende å være en del av en slik prosess med et firma som er så fremoverlent og på hugget. Selv fikk jeg lære mye om hvor mange hensyn som skal tas og kompromisser som må gjøres. Dette var spesielt fremtredende da baugen må designes slik at 6 båter skal passe i en 40 fots container for å enkel transport. Misjonen med båten var å ha en båt som skulle se bra ut, og kunne seiles av veldig mange, ikke bare dyktige seilere, den skulle også kunne by på utfordringer for erfarne seilere og beholde et jollepreg til tross for størrelsen, forteller Bordal til SEILmagasinet. Han er sønnen til Per Christian Bordal som nå er Konstituert generalsekretær i Norges Seilforbund.

Kommer til Norge til våren

Bordal familien er dypt involvert med RS Sailing fra England. Per Christian Bordal var sentral med å bygge opp RS Feva-klassen i Norge, og hans andre sønn Henrik har fått en rolle i Sail Adventure AS som selger RS-båtene i Norge.

– Første båt er allerede solgt, og kommer til Norge i mai. Den blir fullt utstyr med elmotor, oppgradert tauverk, oppgraderte blokker, bunnstoff og vugge.  One design versjonen vil koste ca 400000,- (avhengig av pundkurs). Billigste mulige utgave kan faktisk seile for rundt 300000,- inkl frakt.

Vi har også kjøpt en båt, som vi gleder oss til å få testet, og det har allerede kommet flere konkrete henvendelser, opplyser Henrik Schrader Bordal til SEILmagasinet.